Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur

Blijf op de hoogte en volg Joyce

21 Oktober 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes,

De afgelopen drie dagen heb ik doorgebracht in het chaotische Kuala Lumpur. Niet de leukste plaats waar ik tot nu toe ben geweest, maar het heeft zo z'n charmes en ik vond het zeker de moeite waard om te bezoeken!


Woensdag 19-10
Ook vandaag was ik weer vroeg wakker door alle mensen die al wakker waren en in de weer waren, en ook weer door die akelige kat.. Ik had even geen zin om te douchen, omdat er een run op de badkamers was dus ik heb mezelf alleen even snel gewassen en heb me daarna aangekleed en ben gaan ontbijten. Vervolgens heb ik m'n spullen gepakt en heb ik uitgecheckt (lees: sleutel in een bakje droppen en wegwezen).

Vanaf m'n hostel ben ik naar de grote weg gelopen en daar heb ik een taxi gepakt. Ik had verwacht dat het wel even zou duren voordat ik een taxi had, maar het ging toch vrij snel. Normaal gesproken vind ik het altijd wat overdreven dat al die chauffeurs altijd maar aan het toeteren zijn, maar nu was het toch inderdaad wel handig. Zo wist ik dat er een aankwam en vrij was. Binnen no time zat ik dus in een taxi richting Melaka Sentral, van waar m'n bus vertrok naar Kuala Lumpur.

Uiteraard was ik weer veel te vroeg en moest ik nog drie kwartier wachten. Deze tijd heb ik mooi gebruikt om in m'n boekje verder te lezen. Om 11.00 uur vertrokken we uit Melaka en om 13.00 uur was ik alweer in Kuala Lumpur. Een reistijd van niks als ik die vergelijk met al m'n andere verhuizingen. Het was prima reis met wat slapen en muziek luisteren.

Aangekomen in Kuala Lumpur heb ik een taxi gepakt naar m'n hotel.. Althans dat was de bedoeling.. Ook bij deze chauffeur ging het niet helemaal goed. Ik liet hem zien waar ik heen moest; de naam van m'n hotel en waar het lag, maar hij zag blijkbaar alleen maar Chinatown staan dus hij reed daarheen. Toen ik op een gegeven moment m'n hotel aan de andere kant van de weg zag liggen en hij maar door bleef rijden, vond ik het wel weer wat vreemd. Dus zocht ik het op via de app. Daarna vroeg hij waar ik precies in Chinatown uit wilde stappen en toen bleek dus officieel dat hij het verkeerd begrepen had. Na duizend maal excuses en de vraag of hij m'n GPS even mocht lenen, zijn we naar m'n hotel gereden. Van deze man kon ik het wel hebben, want verder was hij erg aardig.

Aangekomen in m'n hotel werd ik vriendelijk ontvangen door heren. Het was even druk bij het inchecken dus ik moest even wachten, no problemo. Na het inchecken ben ik naar m'n kamer gegaan en heb ik m'n spullen gedropt. Toen ik naar de wc ging, in m'n eigen badkamer, zag ik dat er een aansluiting lekte. Dus ben ik naar beneden gegaan om het te melden, zodat ik achteraf in ieder geval niet de schuldige zou zijn, haha. We hebben besloten om het voorlopig zo te laten, omdat het niet echt een probleem was.

Helaas deed m'n wifi het in eerste instantie niet op m'n kamer dus zat ik bij de receptie om het thuisfront even te laten weten dat ik goed was aangekomen in Kuala Lumpur. Daar werd ik aangesproken door een gekkige Japanse(?) man. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en toen ik hem vertelde dat ik uit Nederland kwam, vroeg hij of ik z'n contactpersoon wilde zijn voor The Voice of Holland.. Uhm.. Achter hem stonden de heren van de receptie al te gebaren dat ik het gesprek moest afkappen, omdat die man zo raar was, hahaha. Als iemand uit het buitenland meedoet, willen ze graag een Nederlands iemand hebben die kan bevestigen dat diegene inderdaad meedoet en of hij te vertrouwen is etcetera. Ik vertelde hem dat me dat niet zo'n goed idee leek aangezien ik hem vrijwel niet kende. Verder liet hij mij ook nog z'n fanpagina zien op Facebook haha. En hij was erg onder de indruk van z'n eigen views op youtube. Echt waar, van binnen lachte ik me suf.. hahahaha. Wat een knuppie was het toch!

Na dit gesprek afgebroken te hebben, ben ik weer naar boven gegaan. Daar heb ik even wat gegeten en mij omgekleed. Vervolgens ben ik de stad nog ingeweest. Ik ben allereerst naar het Sultan Abdul Samad Gebouw gelopen en Merdeka Square, waar voor het eerst de vlag van Maleisië de lucht in ging. Bij Merdeka Square werd ik aangesproken door twee jongens uit Indonesië die met hun universiteit in Maleisië waren voor een culturele trip. Ze vroegen of ik een foto van hen wilee maken. Althans dat dacht ik.. Ze vroegen of ze een foto met mij mochten maken! Hahaha. Na me suf gelachen te hebben, zei ik ja. Daarna zat ik wat te drinken en om me heen te kijken toen ik werd aangesproken door een local. Een jongen die z'n pauzerondje tijdens werk aan het maken was. We hebben even zitten kletsen. Vervolgens kwamen de indo's weer naar me toe en vroegen die keer om een filmpje te maken, hahaha. Jullie weten hoe erg ik acteren haat, dus mijn erg Nederlandse reactie was: wat schuift het?! Daar konden ze flink om lachen. Uiteindelijk heb ik toegegeven.. het enige dat ik moest zeggen was: This is my best friend Afif from Indonesi. Hahaha, ach als ik zo de dag van die jongen goed kan maken..

Na deze gezellige ontmoetingen ben ik naar Chinatown gelopen, naar de Petaling Market. Heel gezellig met allemaal kraampjes. En ook ik ben erin getrapt.. Ik heb een selfiestick gekocht, haha. Dus als jullie binnenkort dit soort foto's zien, weten jullie hoe dan, haha.

Vervolgens ben ik even naar de Sri Mariamman Tempel gelopen. Deze is gebouwd in dezelfde stijl als de tempel die ik in Singapore zag. Vlakbij deze tempel zat een heel leuk hip tentje en daar ben ik lekker gaan eten drinken. Een vroeg avondmaal, maar ik had al honger. Het was een super leuke tent, heel westers eigenlijk. In industriële stijl gebouwd zoals je dat hier ook veel ziet; het plafond was niet afgewerkt en er lag gewoon een betonnen vloer in. Maar toch was het leuk aangekleed. Daarnaast was het eten ook erg goed en hadden ze heerlijke huisgemaakte limonade.

Nadat ik m'n buikje nog ronder gegeten had, ben ik begonnen aan m'n terugweg naar m'n hotel. Onderweg ben ik nog even gestopt bij de 7Eleven. Aangekomen in m'n hotel werd ik weer vriendelijk begroet met "miss Joyce". Zo noemden ze me ook in Singapore en nu hier ook. Het geeft mij wel een beetje een awkward gevoel moet ik eerlijk zeggen. Net zoals oudere mensen vaak geen U genoemd willen worden, zo wilde ik eigenlijk geen "miss" genoemd worden. Maar als zij zich daar goed bij voelen.. het is hun uiting van respect naar de gaf toe, dus dat kan ik ook wel weer waarderen :-).

En dan nog zoiets aparts.. Ik word werkelijk waar o v e r a l aangestaard in Kuala Lumpur. Ik weet niet wat het is, alsof ik een of andere alien ben. Ik ben zelfs nog gauw naar een toilet gelopen om te kijken of er iets raars met m'n hasr of kleding was. Ik werd er zo awkward van, haha. Maar ik kon niks ontdekken. Dus blijkbaar zie ik er gewoon heel vreemd uit hier tussen al deze mensen. Ondanks dat hier al allerlei verschillende typen mensen rondlopen.

In mn hostel heb ik mij de rest van de avond vermaakt met een muziekje, boekje, puzzelboekje en m'n blog. Ook heb ik nog gezellig geskypt met Moon! Daarna was het tijd om lekker te gaan slapen.


Donderdag 20-10
Van woensdag op donderdag ging ik 's nachts naar de wc en toen ik wilde doortrekken deed de wc het niet.. dusss ik zat met een kapotte wc. Zorgen voor morgen, dacht ik. Dus 's ochtends voor het ontbijt ben ik bij de receptie langsgelopen om het te melden. Zij zouden even overleggen wat te doen. In de tussentijd ging ik ontbijten. Het is een klein hotel, maar met een te kleine ontbijtruimte. Er is zitplek voor zo'n 8 mensen, maar we stonden daar met ongeveer 15 man. Niet heel handig dus. En dan zijn er ook altijd nog van die mensen die extra sloom zijn of juist ernstig ongeduldig zijn en voordringen. Beiden groepen kan ik niet hendelen in de ochtend.. Na 25 minuten had ik dan eindelijk m'n toast en koffie en zat ik naast een andere backpacker.. een stinkende dude, zooooo goor! Hij rook vooral naar zweet, bah. Trek een schoon shirt aan vent! Oftewel, mijn eerste ontbijt hier was niet zo denderend.

Na m'n ontbijt ben ik weer langs de receptie gelopen en kreeg ik te horen dat ik kon switchen naar een andere kamer, helemaal prima! Dus ik kwam drie kamers verderop terecht in een soortgelijke kamer. Hier ben ik lekker gaan douchen en heb ik m'n spullen gepakt voor de dag.

Mijn avontuur begon met het zoeken naar het metrostation. WAT MIS IK SINGAPORE!! In Singapore is alles zo duidelijk aangegeven en in Kuala Lumpur, it sucks qua OV. Zo af en toe vergeten ze een bordje neer te zetten of een oud bordje weg te halen. Ook zijn ze overal aan het bouwen en ligt de boel overhoop, maar een bordje plaatsen met de omleiding, ho maar!

Na een paar extra meters gelopen te hebben, ben ik toch bij het station uitgekomen en heb ik de juiste metro kunnen pakken. Na wat vragen hier en daar. Toen moest ik overstappen op een groter station.. Dus het was nog erger dan de eerste zoektocht, haha. Toch ben ik ook daar uiteindelijk in de goede metro gestapt en ben ik op de plaats van bestemming uitgestapt.

Ik stapte uit bij de halte Kuala Lumpur en ben vanaf daar naar het Butterfly Park gelopen, zo'n 20 minuten lopen. Wat was ik trouwens blij met m'n GPS, want de bordjes misten wederom, haha.

In het Butterfly Park heb ik m'n ogen uitgekeken. Zoveel mooie vlinders bij elkaar en ook de tuin op zich was heel erg mooi! Daarna liep je nog door een klein museum met allerlei enge creatures. Van slangen tot allerlei soorten insecten. Brrr.. om de rillingen van te krijgen, haha. In de gift shop van het park heb ik nog even een ijsje gegeten. M'n eerste van m'n reis! En daarna ben ik richting het Bird Park gelopen.

Vlakbij het Bird Park heb ik nog even gauw een lunch gepakt. Heerlijke yoghurtjes en een croissantje. Daarna liep ik verder naar het Bird Park. Nou weten sommigen van jullie wel dat ik eigenlijk niet zo gek ben van vogels en alles wat daar op lijkt, om het maar zacht uit te drukken. Echter, dit is het grootste vogelpark ter wereld dus ik vond dat ik toch maar moest gaan, haha. En ik kan toch wel zeggen dat het de moeite waard was! Er zitten zulke mooie vogels bij en bijna alles loopt en vliegt vrij rond in verschillende grote 'kooien' waar je doorheen loopt. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik m'n angsten voor vogels overwonnen heb, maar de angst dat ze op m'n hoofd poepen blijft. Niet gebeurd gelukkig, maar ik was huiverig..de hele tijd, haha.

Na het Bird Park was de middag alweer bijna voorbij en had ik zoooo weinig zin om weer te stoeien met het OV, dat ik een taxi naar m'n hotel heb genomen. In m'n hotel heb ik lekker gedoucht, muziekje geluisterd en rustig aan gedaan.

Om half acht ben ik in een restaurantje in de buurt gaan eten en daarna heb ik nog met papa een tijdje geskypt. Hierna was het tijd om lekker m'n bedje in te duiken.


Vrijdag 21-10
Vanochtend werd ik letterlijk wakker gemaakt door de man met de hamer.. Ze waren in de kamer boven mij aan het klussen. Om 08.15 uur 's morgens.. moet dat nou?! Ik ben nog een uurtje blijven liggen, maar slapen werd hem niet meer.

Tijdens het ontbijt was het weer minstens zo druk als gisteren. Ennnnn zat ik toevallig weer naast die stinkende dude. Er was geen andere plek. Ik snap nu wel waarom die stinkt.. hij liep weer in hetzelfde shirt rond. Als je dat hier twee dagen doet, dan gaat het al fout. Want je zweet hier gewoon te veel om twee dagen hetzelfde shirt te dragen.

Na dit smakelijke ontbijtje ben ik gaan douchen en heb ik m'n tas weer ingepakt voor de dag. Vol goede moed begon ik weer aan het OV. Nu wetende dat het wat minder goed geregeld is en dat er hier en daar een bordje mist. Toch liep m'n irritatieniveau hoog op, omdat ik weer van hot naar her werd gestuurd. Wat dan wel weer grappig was, was dat ik als toerist een local hielp bij de ticketautomaat. Hij gebruikte nooit het OV legde die in gebrekkig Engels uit. Dus ik hielp hem een handje.

Uiteindelijk ben ik weer in de goede metro terechtgekomen en op de juiste bestemming: de Petronas Towers. Nog cooler zien ze eruit dan op alle plaatjes en foto's die je er altijd van ziet! En zo hoog! Daar heb ik, net als alle andere toeristen, m'n fotomomentje gehad en daarna ben ik op zoek gegaan naar het Aquaria. Dit is een soort Sea Life. Het ligt onder het KL Convention Centre, en omdat het ergens onder ligt had ik niet verwacht dat het goed stond aangegeven. En dat klopte ook, haha.

Na even gezocht te hebben naar de ingang van het Aquaria vroeg ik het aan een meneer.. die geen Engels sprak, great. Toevallig liepen er net twee dames langs die er werkten en die mij vertelden dat ik gewoon het Convention Centre in moest lopen en dan de roltrap naar beneden moest nemen. Ik durfde daar in eerste instantie niet naar binnen, denkende dat ik daar gewoon het Convention Centre echt in zou lopen. Maar dat was dus niet het geval. Ook leek het mij niet logisch dat de ingang van het Aquaria binnen in hrt Convention Centre lag, maar goed. Binnen stond het wel duidelijk aangegeven gelukkig.

Een tip voor mensen die in de toekomst ook naar het Aquaria gaan: zorg dat je er tip top uitziet, want ze maken overal foto's van je, haha! Van die foto's met een gephotoshopte achtergrond waar je dan een godsvermogen voor kunt betalen als je hem wil hebben :-). Wel is het een heel leuk en mooi bezoek! Vooral de tunnel is natuurlijk heel erg mooi. Waar je doorheen loopt en overal om je heen visjes, haaien, roggen, schildpadden en meer ziet.

Na het Aquaria bezocht te hebben ben ik gaan wandelen richting de Kuala Lumpur Tower, oftewel de Menara Kuala Lumpur. Maar voordat ik daar aankwam, heb ik eerst nog even geluncht en gezeten bij een tentje dat ik onderweg tegenkwam. Daarna ben ik inderdaad doorgelopen naar de Tower. Daar kon je kiezen uit verschillende niveaus vanaf waar je over Kuala Lumpur kon uitkijken. Ik dacht: als we het doen, dan doen we het goed! Dus ik ben naar het Skydeck geweest. Het hoogste niveau vanaf waar je kon kijken! Heel cool! Ook was er een skybox waar je in kon staan. Dit is een glazen box die net buiten de rand van de toren hangt. Je kunt dus helemaal naar beneden en om je heen kijken. So nice!! Ook hier werd je op de foto gezet zodat je die later eventueel kon kopen. En dan heb ik het niet over één foto, maar over een hele shoot haha. Ook bij binnenkomst werd je op de foto gezet. En toen ik na het Skydeck nog een niveau lager ging om even te kijken, werd ik daar ook weer op de foto gezet.

En ja, uiteindelijk heeft deze domme toerist toch een fotootje gekocht, haha. Dit vond ik wel een leuke foto en daarnaast kreeg ik een code voor hun site waar ik later de rest van de foto's vanaf kon halen.

Toen ik de Tower verliet, begon het alweer bijna avond te worden en ben ik richting m'n hotel gegaan. Ook vandaag heb ik op de terugweg de taxi gepakt in plaats van de metro. Aangekomen in m'n hotel heb ik lekker gedoucht en gerelaxt. Verder heb ik lekker in m'n hotel gegeten en een tijdje gekletst met een medewerker van het hotel.

De rest van m'n avond ga ik invullen met niks doen en m'n backpack inpakken, heerlijk!


Morgen gaat de reis weer verder naar de Cameron Highlands. Dan zakt de temperatuur zo'n tien graden en dat vind ik stiekem voor een paar dagen wel lekker. Heel benieuwd hoe het landschap er daar dan uitziet, vanwege het grote temperatuursverchil. Ik laat het jullie natuurlijk weer zo snel mogelijk weten!

Heel veel liefde voor jullie! Xxx

  • 21 Oktober 2016 - 14:51

    Iris:

    Hee lieve joyce!

    Wat een verhalen en wat maak je veel mee daar! Heel leuk om te lezen :-D
    Wat relaxt dat dat uitchecken zo snel gaat daar, gelukkig hoef je daar weer niet in de rij te staan, want je wacht al genoeg zo te horen. Zo zie je maar, dat je altijd zelf de weg in de gaten moet houden zeg, gekke taxichauffeurs. En bizar wat voor mensen je allemaal tegenkomt op zo’n reis, die jou zelfs overhalen om te acteren, doen ze knap!! Lijkt me ook zo bijzonder om al die mooie natuur en vlinders en andere dieren te zien! Ben benieuwd of je genoeg kleding bij je hebt voor de highlands! Laat die uitzichten maar komen :D
    Geniet ervan daar! KUS!

  • 21 Oktober 2016 - 16:39

    Nel:

    Hoi lieve Ms. Joyce...

    Wat een heerlijk verhaal weer, er komt voorlopig nog geen eind aan je geweldige avontuur!
    Fijn om te lezen trouwens.
    Top dat je je goed kunt redden, ook als het wat "anders"is dan je denkt..
    Geniet van al het goede liefje, en doe voorzichtig.

    Dikke kus, Nel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 29915

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 27 November 2016

Truly Asia

Landen bezocht: