Koh Phi Phi Don - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu Koh Phi Phi Don - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu

Koh Phi Phi Don

Blijf op de hoogte en volg Joyce

15 Oktober 2016 | Thailand, Ko Phi Phi Don

Joehoeee,

M'n blog is iets later dan gepland, maar m'n vliegtuig was gisteren ook later dan gepland. Dus gisteravond werd hem even niet meer ;-). Koh Phi Phi Don.. een waar paradijs! Echt een prachtig klein eiland met lieve locals en lekker eten wederom. Ik ben ongeveer anderhalve dag op dit eiland geweest en dat was op zich lang genoeg. Nou had ik mij prima vermaakt met nog een dag daar, maar het heeft niet heel veel bezienswaardigheden buiten de stranden en de andere eilanden in de buurt om.


Woensdag 12-10
Vandaag begon m'n dag weer veels te vroeg, want om 06.00 uur ging de wekker. Met nog dichte ogen stapte ik onder de douche en daar werd ik langzaam aan wakker. Na het douchen heb ik m'n laatste spullen ingepakt.

Om iets voor zevenen wilde ik uitchecken, omdat tussen 07.00 en 07.15 uur ik werd opgehaald om naar de boot gebracht te worden. De man achter de receptie was echter nog niet helemaal wakker. Sterker nog, hij lag te slapen achter de receptie haha. Hij werd wakker van mij en wilde mijn deposit teruggeven die ik had betaald voor de kamer.. was hij de sleutel kwijt van de kas! Wat een knuppel. Gelukkig was de transfer te laat, want om 07.20 uur kwam die terug, zonder sleutel, trok hij een la open onder de receptie en vond hij daar dan toch de sleutel. De transfer was er om 07.25 uur, dus ik was blij.

Er werden nog wat andere mensen opgehaald en om 08.20 uur kwamen we bij de boot aan. Om 08.50 uur vertrokken we op weg naar koh Phi Phi Don. Het was een prima reis met gratis koffie en thee, en je kon er broodjes kopen voor ontbijt. Gelukkig, want dat had ik nodig. Dus ik kocht een broodje daar, haalde een kop koffie en heb boven op het dek een plekje gezocht. Alle stoelen waar daar al bezet, dus ik ben aan de rand op een trappetje gaan zitten, ook prima.

Voor mij op het dek zat een Engels gezin; mama, papa, zus en broertje. Op een gegeven moment zat de mama heel schattig met de kiddies samen en dat gaf mij even emotional breakdown. Ik kon er heel erg van genieten om naar te kijken, maar tegelijkertijd was ik jaloers en verdrietig; ik wilde dat ook. Er kwamen veel herinneringen naar boven hierdoor, door zoiets kleins. Een paar minuten later voelde ik mij gelukkig weer beter :-).

Buiten het Engelse gezin en mij om, waren er bijna a l l e e n maar mensen uit India. Ik dacht dat ze die Chinezen in grote getalen loslieten in Thailand, maar dat doen ze dus ook met Indiase mensen. En ze hoorden ook allemaal bij elkaar, in die zin dat het volgens mij ook nog allemaal familie van elkaar was, haha.

Om 11.15 uur kwamen we aan bij Koh Phi Phi Don, nadat we het laatste half uur al langzaam langs allerlei andere eilanden hadden gevaren. We zagen allerlei leuke strandjes, mooie natuur, leuke local bootjes, herriemakende speedboten en gave grotten, en meer. Op het moment dat we van de boot wilde stappen, begon het mij toch weer te regenen.. lekker dan! Dus toen ik benedendeks m'n tas ging pakken, heb ik gelijk overal een regenhoes overheengetrokken. Kwam ik boven, was het alweer bijna droog.. uiteraard, haha.

Op Phi Phi is geen verkeer dus ging ik lopend naar m'n hostel. Iets meer dan 1 km dus dat was wel te doen dacht ik.. even vergeten dat m'n hostel richting het View Point was. Dussss het was bergopwaarts, heel fijn. Hijgend, puffend en badend in het zweet kwam ik aan bij m'n hostel, waar ik heel lief eerst een glas water kreeg om op temperatuur te komen. Daarna werd ik naar m'n kamer gebracht die al schoon en klaar was. Nu was er een jongen die mijn tas ging dragen en wat had ik een medelijden met hem.. Naar m'n kamer was het namelijk allemaal bergopwaarts met onregelmatige traptreden, dus dat was hardstikke zwaar. Hij zal het ongetwijfeld vaker gedaan hebben, maar dan nog vond hij het zwaar, haha.

M'n kamer zag er heel simpel, maar leuk uit. Het lijkt een beetje op een boomhut of iets dergelijks. Helemaal van hout, met een balkon en het staat hoog op palen. Verder heb ik m'n eigen schone badkamer, een lekker tweepersoonsbed en een ventilator. Ook hangen er schattige gordijntjes voor de ramen die wel open kunnen, maar die je niet open moet doen in verband met de apen die hier rondlopen..

Maar dat hadden ze mij niet van te voren verteld.. maar goed, zolang ze niet binnen zitten ben ik blij, haha.

Het eerste wat ik heb gedaan toen ik in m'n kamer kwam, was douchen! Ik voelde mij zo vies en ik had het zo warm. Dus ik heb een lekkere lange koude douche genomen, wat was dat lekker! Na m'n douche heb ik m'n strandspulletjes gepakt en ben ik op zoek gegaan naar lunch en het strand.

In het stadje zelf heb ik bij een leuk tentje gegeten. Het was er rustig, maar de mensen waren erg aardig. Ik heb een lekker mango-shake gedronken en yoghurt met fruit gegeten. Tijdens mijn lunch heb ik gepraat met de eigenaar van het tentje. Hij sprak aardig goed Engels, voor een Thai, en vertelde dat zijn zoon studeert in Amsterdam. Na m'n lunch ben ik doorgelopen naar het strand. Eerst liep ik over een soort van boulevard en daar kwam ik langs een klein stukje 'strand' waar je kon liggen en zwemmen. Ik noem het 'strand', omdat er overal boten waren maar daar was een klein stukje afgebakend zodat je er kon zwemmen. Er zijn natuurlijk nog veel meer echte stranden, maar dit was nu dichtbij dus ik heb m'n spullen in de schaduw gedropt en ik ben lekker het water ingegaan.

Ik ben ongeveer 1,5 uur op het strand geweest en heb nog even met Oma van papa gebeld. Die was heel blij om even m'n stem te horen :-). Op een gegeven moment begon het een beetje te regenen en ben ik weer gaan lopen. Eerst even langs een supermarktje voor wat water en wat eten. Daarna ben ik langzaam teruggelopen naar m'n hostel en ben ik daar lekker aan het (zoute) zwembad gaan liggen. Ik heb zelfs nog een paar baantjes gezwommen in dit immense zwembad ;-).

Bij het zwembad was nog iemand; Victor (spreek uit als Bictor), 32 jaar en afkomstig uit Barcelona. We raakten aan de praat en hebben uiteindelijk besloten om 's avonds samen te gaan eten. Hij ging nog naar het strand eerst en ik ben nog even lekker bij het zwembad gebleven en heb met de meiden geappt.

Om 19.00 uur ging ik naar boven om te douchen en om te kleden en om 20.00 uur stond ik netjes als afgesproken bij de receptie. Klaar voor voedsel, want ik had intussen honger gekregen!

We zijn bij een restaurant gaan zitten waar ze van alles en nog wat serveerden, omdat we niet wisten wat we wilden eten. Uiteindelijk werd het voor beiden pizza, haha. We hebben lekker gegeten en gezellig gekletst, en zijn daarna nog even naar een strandbar geweest. Hij wist dat er een bar was met een soort vuurshow. Dus daar hebben we wat te drinken genomen en hebben we zitten kijken. Heel leuk om te zien en zo sfeervol aan het strand! Ook hebben we afgesproken om de volgende dag samen wat dingen te ondernemen. 's Ochtends gaan we met een local boot naar Maya Beach, een heel bekend strand op een kleiner eiland in de buurt. Dan blijven we daar zolang we willen en dan gaan we aan het eind van de middag / begin van de avond naar het View Point voor de Sunset. Ik ben benieuwd!

Om 23.45 uur was ik moe en was ik de dag een beetje zat, dus ben ik teruggegaan naar ons hostel. Victor had een kennis die nog ergens op een feestje vlakbij was en die hem uitnodigde om even een drankje te komen doen. Hij vroeg of ik meewilde, maar dat aanbod heb ik vriendelijk afgeslagen. Ik ben gewoon niet zo goed in één drankje doen.. en anders ben ik de volgende dag als een krant en dat zou ik zonde vinden, haha. Dus hij ging naar het feestje en ik ging lekker naar m'n bed. Onderweg naar m'n hostel heb ik met Oma van mama nog even gezellig gebeld. Aangekomen bij m'n hostel heb ik opgehangen en ben ik lekker m'n grote bed ingegaan, wat was ik moe zeg!


Donderdag 13-08
Om 08.15 uur werd ik al uit mezelf wakker, omdat het zo licht was in m'n kamer. Ik had namelijk geen echte gordijnen. Wel iets om te voorkomen dat er mensen en apen naar binnen kijken, maar het hield het licht niet tegen. Op zich was dat niet zo heel erg. Uiteindelijk ben ik om 09.00 uur echt m'n bed uitgestapt en gaan douchen. Ik had gelukkig wel best goed geslapen.

Om 09.30 uur had ik afgesproken voor ontbijt met Victor, maar hij was wat later.. had wat last met opstaan na z'n feestje, haha. Uiteindelijk hebben we toch nog samen ontbeten en daarna zijn we daar nog even blijven zitten met koffie. We wilden vandaag namelijk eerst naar het View Point gaan en daarna met de boot naar een ander eiland/strand, maar het begon ineens flink te waaien en te regenen.

Om een uur of 11 stopte het met regenen, zijn we onze tanden gaan poetsen en zijn we richting het View Point gaan lopen. Het bord gaf aan 'maar 500 meter', maar dat is dan wel tegen de berg op.. Sooo legday it was again! Wat een trappen, mijn hemel! Boven aangekomen kon ik wel een zuurstofmaskertje gebruiken zeg, maar het uitzicht was heel erg cool! Vanaf dit punt kun je beide kanten van het eiland zien. Het eiland loopt in het midden namelijk smal toe, dus je ziet aan beide kanten het strand (zie foto's).

Nadat we boven even zijn bijgekomen van deze work out zijn we weer naar beneden gewandeld. Op zoek naar een boot. Het leek ons handig om even na te vragen hoe en wat bij een tour operator, dus dat deden we en uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een dagtrip met een speedboot te doen. Heel erg leuk! We waren mooi op tijd, want na een half uue moesten we verzamelen voor de trip. Konden we mooi nog even gauw lunchen voordat we weggingen.

Om 13.00 uur zijn we toen richting de boot gelopen en hebben we eerst flippers uitgezocht, want we gingen ook een aantal keer snorkelen. Daarna gingen we de boot op. Met 12 gasten waren we en 3 werknemers. Over het algemeen een hele gezellige groep. Er waren drie stellen die voorin de boot zaten dus die hebben we niet echt gesproken, maar die zochten ook geen contact met de rest. Wij zaten in het achterste deel met de bende van ellende: twee vrienden uit Engeland die samen op vakantie waren (waarvan er één in Amsterdam woont en NL spreekt), drie vrienden uit Zuid-Afrika en de drie werknemers. Wat een gekken bij elkaar, vooral die Afrikanen! Ik heb me stuk gelachen, helemaal top! En ook de werknemers waren lachen, gezellig en gek. Heel leuk!

Onze tocht begon bij Shark Point. We gingen daar snorkelen tussen de 'haaien die geen mensen eten'.. Ik noem het liever No-Shark Point, want we hebben er geen een gezien.. too bad! :-( Wel was het snorkelen daar mooi! Hierna gingen we naar Monkey Beach, m'n favoriet zoals jullie nu weten.. maar het water was te laag waardoor we niet bij het strand konden komen. We hebben ze dus alleen van een afstandje gezien en we zouden later terugkomen en het nog een keer proberen.

Hierna zijn we doorgevaren naar de Viking Cave. Dit is een grot in de rotswand van het eiland. Je kunt er alleen met de boot komen en er wonen ook echt mensen; wel 10 personen. Verschrikkelijk lijkt het me. Zo afgelegen en alles! Voor de Viking Cave hebben we ook gesnorkeld. Heel veel visjes gezien en op de bodem zag je ook heel veel zee-egels. Bizar grote, echt eng! Haha. Toen ik daar aan het zwemmen was vlakbij de boot, waren er ineens belachelijk veel visjes bij mij in de buurt. Zoveel dat ik er kriebelig van werd haha. Toen ik boven water kwam, begreep ik waarom er zoveel visjes waren: een van de medewerkers zat eten in het water te gooien bij mij in de buurt. Dus als die visjes kwamen daar op af, heel naar en eng! Enger dan het idee om met haaien te zwemmen haha.

Ik voelde die visjes overal en werd er helemaal naar van, haha. Na nog twee knuffelpartijen met de visjes, ging die jongen op zoek naar het volgende slachtoffer haha.

Nadat we hier een half uur waren gebleven, zijn we verder gegaan naar Maya Beach op het eiland Koh Phi Phi Leh. Ook wel bekend uit de film "The Beach". Hier is deze film namelijk opgenomen. Het is echt een waar paradijs! Het strand is mooi en als je wat verder de bush inloopt, is het ook prachtig! Wel is het water met vlagen wat vies door alle toeristen die rotzooi achterlaten. Daarom betaal je ook 400 Bath per persoon om het strand schoon te houden.

Op dit strand hebben we lekker twee uur gechilld. Daarna gingen we een kleine 200 meter verderop zwemmen in een soort baaitje. Heel erg mooi daar! Ook lagen daar allemaal partyboten dus er was ook lekkere muziek! Vervolgens wilden we een mooie afsluiter hebben: een mooie sunset! Too bad dat er zoveel wolken waren op dat moment.. dus wel veel mooie kleuren in de lucht, maar geen echte sunset. Dus zijn we langzaam doorgevaren weer naar Monkey Beach, maar de aapjes lagen al te slapen helaas.

Hierna was de boottrip afgelopen en zijn we teruggegaan naar Koh Phi Phi Don. Toen zijn Victor en ik teruggelopen naar ons hostel en daar had ik weer even de behoefte om alleen te zijn en even bij te komen van alle gezellige drukte en gekte.

Anderhalf uur later was ik weer een beetje opgeladen na m'n backpack ingepakt te hebben en een lekkere douche en power nap genomen te hebben. Daarna wilden Victor en ik naar het centrum gaan voor avondeten. Toen we bij de receptie kwamen, hoorden we dat de koning die middag overleden was.. Heel erg sneu! En dit had natuurlijk gevolgen voor wat er allemaal wel en niet kon en mocht in Thailand die dag (en de dagen erna). Gelukkig waren de restaurants en bars wel gewoon open, maar dan allemaal zonder muziek. Ook kon je gewoon alcohol kopen, maar je mocht het niet meenemen de straat op, wat normaal wel mag. Om op die manier toch het feestgevoel te onderdrukken, maar ook de toeristen tegemoet te komen.

In het restaurant waae we terechtkwamen heb ik een heerlijke burrito gegeten en een cocktail genomen. Na het eten zijn we nog wat gaan drinken bij de strandbar waar we gisteren ook waren. Dit keer dan zonder vuurshow, maar wel met zachte loungemuziek. We hebben wat gedronken, gekletst en vier-op-een-rij gespeeld haha.

Om 00.30 uur ging de tent dicht en zijn ook wij naar ons hostel teruggegaan. De volgende dag zou weer een vroegertje worden voor mij, dus een beetje slaap kon ik nog wel gebruiken.


Van vrijdag tot maandag verblijf ik in Singapore! Een compleet ander land, maar het wordt minstens zo gaaf!

Veel knuffels! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 29941

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 27 November 2016

Truly Asia

Landen bezocht: