Cameron Highlands - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu Cameron Highlands - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu

Cameron Highlands

Blijf op de hoogte en volg Joyce

25 Oktober 2016 | Maleisië, Cameron Highlands

Lieve Leuten,

De afgelopen dagen ben ik in de prachtige, geweldige, ontzettend koude Cameron Highlands geweest. Je vergeet even dat je in Maleisië bent. Niet alleen door de temperatuur (de 20 graden werd net aangetikt), maar ook door het landschap. Maleisië heeft voor m'n gevoel bijna elk landschap wat je maar kan bedenken. Ondanks de kou heb ik het ontzettend naar m'n zin gehad in de Cameron Highlands!


Zaterdag 22-10
Deze dag moest ik vroeg op, omdat ik weer verder ging reizen naar Cameron Highlands. Ik begon met lekker douchen en m'n laatste spullen inpakken. Daarna ben ik rustig gaan ontbijten, want er was natuurlijk nog geen kip op dat tijdstip.

Vervolgens heb ik m'n tanden gepoetst en uitgecheckt. Een van heren bij de receptie heeft voor mij een taxi geregeld via de app 'Grab', zoals wij de Uber hebben in A'dam. Om 09.15 uur zat ik toen netjes in de taxi en om ongeveer 09.35 uu was ik bij de bus terminal. Daar begon de chaos..

Allereerst was ik vergeten om een screeshot te maken van m'n online busticket en ik had hem al even geleden gekocht, dus hij stond niet zo 1, 2, 3 in m'n mail en zonder internet valt er niks binnen te halen. Dusss.. toen ben ik op zoek gegaan naar een infopunt die erg moeilijk te vinden was, want die lag ergens achterin in een hoekje. Daar kreeg ik te horen dat ik weer terug helemaal de andere kant moest op lopen en dat daar computers waren die ik kon gebruiken. Daar heb ik toen m'n mail geopend en een foto gemaakt van m'n ticket. Vervolgens ging ik op zoek naar de juiste counter van het bedrijf waar ik een ticket kocht. Niet te vinden! Dus ik weer naar dat infopunt en gevraagd. Bleek dat zij geen eigen counter hebben en dat ik dus naar een algemene counter moest, oké dan. Bij deze counter kreeg ik m'n boarding ticket en toen moest ik naar Gate 17, vanaf daar vertrok m'n bus. En je gelooft het niet.. er hangen allemaal bordjes om aan te geven waar de gates zijn, maar dan alleen maar gate 1 tot en met gate 16, hahaha. Ik kon wel janken, wat een gedoe. Dus ik weeeeer terug naar het infopunt en gevraagd waar de gate was. Die was dus weer aan de andere kant van de terminal en stond hier dus niet aangegeven.. zover hun logica. Toen ik bij de gate kwam mocht ik nog niet naar binnen, omdat ik 5 minuten te vroeg was.. -_-" Alle stoelen waren bezet, dus heb ik ergens in een hoekje staan afkoelen en ben ik daarna naae m'n gate gegaan. Eenmaal beneden bij de gate zag ik op het bord boven de gate dat er allerlei bussen vertraging hadden. Het lastige is alleen.. ze gebruiken op die borden andere codes, namen en afkortingen dan die op je ticket staan. Dus toen er een bus voor reed, moest ik eerst even checken of het wel de goede was. Gelukkig was dat zo en had mijn bus geen vertraging. Tot hier dus mijn geweldige ochtend.. haha.

Het was weer een chille touringcar en de reis was prima. Ook was de reis korter dan gedacht. Wel was de tweede helft weer veel met bochten dus heb ik halverwege even een pilletje genomen. Problem solved. Om 14.30 uur was ik dus alweer op de plaats van bestemming aangekomen. We kwamen aan vlakbij m'n hostel dus daar ben ik heen gelopen. Daar heb ik ingecheckt, m'n kamer betaald en ben ik even op bed geploft.

Een uur later begon ik hongerig te worden en ben ik op zoek gegaan naar wat eten. Dit dorpje waar ik nu zit is heel klein en er is één hoofdwg waar vrijwel alle winkels en restaurants aan zitten, dus het was niet zo moeilijk te vinden. Daar ben ik bij een restaurant gaan zitten waar ze alle soorten eten hadden voor m'n gevoel. Naast mij kwamen twee Amerikanen te zitten die voor twee dagen in Cameron Highlands waren. Ze werkten allebei in Kuala Lumpur en waren even een weekendje er tussen uit. Gedurende de gehele maaltijd hebben we gezellig gekletst en daarna hebben we afscheid genomen. Ze wilden eerst zelfs nog m'n maaltijd betalen, maar dat wilde ik absoluut niet. Dus daar hebben we ook nog 10 minuten over staan discussiëren haha.

Na het eten heb ik een tour geregeld voor de volgende dag. Tijdens deze tour zou ik zes dingen bezoeken die ik allemaal graag wilde zien, dus perfect. Daarna ben ik naar een mini market gelopen en heb ik ontbijt en lunch gehaald voor de komende twee dagen. Bij m'n verblijf zit namelijk geen ontbijt inbegrepen, maar je kan wel gratis koffie en thee pakken, en de toaster gebruiken. Dus zo kan je jouw eigen ontbijtje en lunch maken.

Nadat ik boodschapjes had gedaan ben ik teruggegaan naar m'n hostel en heb ik verder niet zo heel veel uitgevoerd. Ik heb vooral veel gepland voor Indonesië; where to go, what to do. Daarna was het tijd om lekker te gaan slapen.


Zondag 23-10
Wat had ik een slechte nacht gehad zeg, pfoe. Ik had het ontzettend koud en heb halverwege de nacht een lange broek en sokken aangetrokken. Ik sliep al in een shirt met lange mouwen. Daarna ging het wat beter, maar er zit dus een kat boven mijn bed, tussen het plafond en het dak. Ja echt.. En die heeft babies. En als babies honger hebben gaan ze huilen en piepen. En dan gaat de mama heen en weer lopen de hele tijd. Dus ja dat hoorde ik met vlagen in de nacht. Ik heb dus wel geslapen maar in fases, doodvermoeiend.

Ik wilde m'n dag bginnen met lekker douchen. Helaas zat lekker douchen er niet in want de douche was fcking koud en was ook niet van plan om warm te gaan worden. Nu ik het net eindelijk een beetje warm had gekregen, wilde ik dat niet afstaan. Dus ik heb mij even gauw gewassen en toen weer aangekleed. Geen echte douche maar jammer dan.

Daarna ben ik m'n ontbijt en lunch in elkaar gaan flansen. Ook had ik een bakkie koffie gepakt die niet te pruimen was haha. Dus het werd thee. Na m'n ontbijt ben ik m'n spulletjes bij elkaar gaan zoeken en ben ik naar het ophaalpunt gelopen. Daar startte m'n tour van een halve dag, samen met drie anderen. De gids was een hele aardige man die goed Engels sprak. Helaas was deze gids meer een chauffeur dan een echte gids, want hij vertelde weinig over alles wat we zagen en waar we kwamen.

De tour startte bij de Sam Poh Tempel. Een relatief kleine tempel, maar zeker heel mooi; compleet in Chinese stijl. Hierna zijn we naar de Rose Garden gereden. De Rose Garden ligt tegen een berg op, dus als je helemaal naar de top loopt, heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Daar zijn we dus mee begonnen.. rechtstreeks naar boven gelopen, genoten van het uitzicht en daarna rustig aan naar beneden en alle mooie bloemetjes bekijken. Ook was er veel geschilderd op de wanden; hele schilderijen soms! Er was veel gespeeld met kleur in de hele Garden, om vrolijk van te worden!

Vervolgens zijn we naar de Strawberry Farm gegaan. Deze was niet zo groot, maar wel leuk om te zien. Ook kon je er allerlei aardbeiproducten kopen: ijs, yoghurt, shake, en meer. Ook gewoon losse aardbeitjes.. die ik heb gekocht en gegeten :-). De volgende stop was de Honey Bee Farm. Dit was een mooie 'tuin' met allemaal bijenkasten, verspreid door de tuin. In de shop heb ik aan het eind nog lekker wat honing gekocht om mee te nemen naar huis.

Hierna was het tijd voor het 'hoogtepunt' van de trip: de theeplantage. Hierom staan de Cameron Highlands voornamelijk bekend. Eerst zijn we even gestopt tussen de 'thee' voor een fotomomentje. Daarna zijn we doorgereden naar het restaurant en de Tea Factory. Dit restaurant is een glazen gebouw, vanaf waar je een geweldig uitzicht hebt over de plantage. Wat een uitzicht! Natuurlijk heb ik ook een lekker kopje thee genomen, net zoals 100.000 andere mensen. Het was zondag en zondag is de drukste dag in Cameron Highlands. Vooral bij de plantages. Er zijn dan allemaal dagjes mensen, naast de andere toeristen en locals. Helaas was er niet genoeg tijd om ook nog even de Factory in te gaan, maar daar maakte ik mij niet zoveel zorgen om, want de volgende dag zou ik weer een tour gaan doen waar ook de theeplantage weer bij zat. Dus dat kon ik mooi morgen doen en nu genieten van m'n kopje thee en het uitzicht. Tijdens het maken van wat foto's werd ik gevraagd om een foto te maken van koppeltje. We raakten aan de praat.. hele lieve mensen! Ze komen uit Maleisië en waren een weekendje weg naar de Cameron Highlands. Na ons praatje hebben we nog een foto van ons drietjes gemaakt :-).

De Butterfly Farm was de volgende stop. Eerlijk is eerlijk, het was lang niet zo mooi en indrukwekkend als in Kuala Lumpur, maar toch was het leuk en mooi om te bezoeken. Hier waren weer heel veel andere vlinders. Ook hadden ze hier weer allerlei soorten insecten, spinnen, gekko's, konijnen, kippen, en nog veel meer. En natuurlijk weer heel veel mooie bloemen.

Dit was alweer de laatste stop van m'n tour en hierna werd ik dus terug gebracht naar de plek waar ik ook was opgehaald. Alles ligt hier heel dicht bij elkaar, dus het was maar een klein stukje terug. Maarrrrr.. op zondag is het dus retedruk, dus het duurde alsnog bijna drie kwartier in plaats van 20 minuten voordat we terug waren.

Toen ik weer terug in het dorp was, ben ik m'n tour voor de volgende dag gaan regelen. Dit was ook een halve dag. Deze tour omvatte Butterfly Farm, Tea Plantation, Mossy Forrest en de bijbehorende berg (ik ben even de naam vergeten). Een paar dingen hetzelfde dus, maar dat vond ik niet zo erg. En daarnaast, voor dat geld.. Na dit geregeld te hebben, heb ik lekker nog thee gekocht om mee naar huis te nemen. Want die thee van hier is zooo lekker!

Vervolgens ben ik terug gegaan naar m'n hostel waar ik compleet instortte. Veroorzaakt door m'n slechte nacht en het vroege opstaan. Dus die middag heb ik rustig aan gedaan, gelezen en gepland.

Die middag hoorde ik de hele dag die poes met die kittens boven rommelen en ik vroeg mij af of de eigenaar het eigenlijk wel wist, want dit zorgde 's nachts voor zoveel geluid dat het niet echt prettig is als mensen in deze kamer slapen. Dus ik ging naar de eigenaar om het aan hem te vragen en ja, hij wist er inderdaad van en was heel erg verbaasd dat ik het vervelend vond.. Ik merkte dat ik geen begrip, laat staan een oplossing, uit hem kon krijgen dus heb ik het maar gelaten voor wat het was.

Om 17.00 uur kreeg ik alweer honger dus ben ik het 'dorp' in gegaan om wat te eten. Uiteindelijk kwam ik bij dezelfde tent uit als gisteren. Deze keer nam ik lekkere rijst en nog een Naan brood, met knoflook. EN HOE! Jeetje, ze zijn in ieder geval niet zuinig met de knoflook hier haha. Als toetje heb ik nog een lekkere mango-shake genomen. Hier heb ik nog even in m'n boekje gelezen en daarna ben ik teruggegaan naar m'n hostel waar ik de avond door heb gebracht met muziek, lezen, puzzelen en social media. Daarna ben ik lekker m'n bedje ingedoken, met oordopjes in. In de hoop het geluid van de kittens buiten m'n oren te houden.


Maandag 24-10
Deze nacht had ik gelukkig beter geslapen, mede dankzij de oordopjes. Halverwege de nacht vielen ze uit, maar dat was niet zo erg. 's Ochtends vroeg werd ik wel even wakker van ontzettend kabaal. Ik kon het geluid niet plaatsen, totdat ik mij realiseerde dat het buiten stormde en dat die herrie de regen op het dak was. Absurd wat een herrie dat maakte. Gelukkig viel ik snel weer in slaap.

De wekker ging weer vroeg en nu moest ik er toch echt aan gaan geloven.. ik moest toch echt gaan douchen. Laten we het er op houden, dat ik goed wakker werd van de douche. Wat verschrikkelijk was dat! Na deze verfrissende douche ben ik m'n ontbijt en lunch gaan maken. Vervolgens heb ik weer m'n spulletjes bij elkaar gezocht voor m'n tour en om 08.30 uur liep ik naar het ophaalpunt.

Ook deze tour was weer met een klein groepje: een Russisch stel van mijn leeftijd en een iets ouder Nederlands stel. De Nederlanders waren hele leuke gezellige mensen. De Russen, daar kwam niet zoveel uit. De gids was ook heel aardig en grappig. Hij sprak goed Engels en was een echte local (woont daar al 61 jaar).

Met de Jeep reden we eerst naar de Butterfly Farm. Toevallig was dit een andere Farm dan waar ik gisteren was, dus dat was wel leuk. Weer andere vlinders gezien, en andere dieren. Ik heb een super schattige wasbeer gezien, HEBBEN! Ook waren er lieve egeltjes. En natuurlijk nog veel meer, maar niet echt noemenswaardig haha.

Hierna gingen we naar de theeplantage. Dit was wel dezelfde als gisteren, maar voor de foto stopten we gelukkig op een andere plek. En helaaaaas.. op maandag is de Factory gesloten. Too bad! Maar de gids vertelde wel hoe het hele proces in z'n werk gaat, dus dat was wel leuk.

Vervolgens reden we de berg op. Boven konden we een korte wandeling maken door de bush, weliswaar op een houten pad, maar toch. En dan tussendoor had je hele mooie plekken waar je een geweldig uitzicht had. Na dit tochtje reden we nog iets verder omhoog, naar een uitkijktoren. Helaas hing er een lint voor de ingang dat het gevaarlijk was om deze te betreden. Door de harde wind was het dak al deels uit elkaar gevallen en hij kon nog verder instorten. Dus de gids wilde niet dat wij daar naar boven gingen. Nu heb je natuurlijk altijd van die domme toeristen die dan zoiets toch doen.. dus er liepen allemaal mensen in die toren. Ongelofelijk! In Azië zijn de veiligheidsstandaarden al niet zo hoog als in Europa, dus als zelfs de locals zeggen dat het niet veilig is.. zou je beter moeten weten.

De volgende stop was Mossy Forrest. Nu was de korte wandeling ook al in het Mossy Forrest, maar nu gingen we echt over een 'bospad' lopen. Of je kan beter zeggen; we moesten klimmen en klauteren, haha. Van een pad kon je niet echt spreken haha. Maar het was wel heel erg mooi! Het deed mij denken aan het bos van Sneeuwwitje, haha! Verder vertelde gids over allerlei bloemen en planten die daar groeien en waarvan vele worden gebruikt als medicijn tegen van alles en nog wat.

Voor de Russen en voor mij was dit alweer de laatste stop. Het Nederlandse stel had een tour van een hele dag dus die gingen nog verder. Zij werden bij de Strawberry Farm gedropt en in die tijd dat zij daar waren, werden wij teruggebracht naar de ophaalplek.

Terug in het dorp heb ik even boodschapjes gedaan voor m'n busreis voor de volgende dag. Daarna ben ik lekker naar m'n hostel gegaan en heb ik mij eerst even kort afgespoeld. Dat was nodig na het bezoek aan het Mossy Forrest, haha.

De rest van de dag heb ik lekker muziek geluisterd, gechilld, gepland, gepuzzeld, gegeten, mezelf warm gehouden met thee, m'n backpack ingepakt, met oma gebeld en met papa gebeld. Daarna ben ik lekker op tijd m'n bedje ingegaan, wederom met oordoppies in.


De twee dagen die volgen verblijf ik in George Town, op Penang, een eiland van Maleisië. Daarna ga ik doorreizen naar Langkawi, een ander eiland. Waar ik wat langer verblijf, om onder andere lekker te relaxen.

Liefsssss xxx

  • 25 Oktober 2016 - 14:49

    Nel:

    Hey globetrotter, wat heb je weer veel moois gezien en beleefd!
    Het houdt niet op!
    Ik hou het kort, heb slechte wifi op het strand van Kreta, waar ik dit type vanaf een bedje in de zon.
    Veel plezier de komende dagen op de eilanden!

    Liefs van mij en een dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 29918

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 27 November 2016

Truly Asia

Landen bezocht: