Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu

Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 November 2016 | Indonesië, Batavia

Hello Lieverds,

Mijn avontuur in Indonesië is deze week begonnen in Jakarta. Wat een verschrikkelijke stad, om maar gelijk met de deur in huis te vallen, hahaha. Geen leuke mensen, vieze stad, enge taxichauffeurs en nog chaotischer verkeer dan in Bangkok. Nu verbleef ik hier ook niet vanwege de stad, maar vanwege het feit dat Pieter hier 4 maanden studeert en dat we dus konden meeten.. :-)


Maandag 31-10
Vandaag was denk ik misschien wel m'n slechtste dag van m'n hele trip tot nu toe, hahaha. Nu kan ik erom lachen, maar wat een drama dag was het..

Om 07.00 uur ging de wekker en ben ik m'n backpack in gaan pakken. Daarna heb ik een korte koude douche genomen. Het was de hele nacht al keihard aan het regenen en het was nog niet gestopt dus ik ben op een holletje naar m'n ontbijttent gerend, maar het was gewoon niet te doen.. Hoe doorweekt je kan raken van nog geen 100 meter. Dus ik heb ontbeten in m'n natte pak. Wel had ik lekkere koffie, een heerlijk ontbijt met toast en gebakken ei, en een gezellig gesprek met Alan. Na m'n ontbijt gaf Alan mij een paraplu met het idee dat ik hem beter kon gebruiken dan hij, aangezien hij altijd met de scooter reist en toch geen paraplu kan gebruiken, haha. Heel lief! Maar ondanks dat was ook de terugweg naar m'n cottage niet zo'n succes, helaas.

Teruggekomen in mm cottage heb ik m'n spullen gepakt en ben ik naar de receptie gegaan om uit te checken en daar heb ik gevraagd of ze een taxi voor me wilde bellen. Die stond er al binnen 2 minuten, mooi. Hier staat in altijd alle taxi's de airco aan, maar deze man sloeg alles.. Het was berekoud in die bus en dat werd natuurlijk nog erger doordat ik in m'n natte pak rondliep (ik had namelijk geen zin om mij om te kleden, omdat ik dan m'n backpack weer overhoop moest halen).

Het was ongeveer een half uurtje naar de ferry toe en wat was ik blij toen ik uit mocht stappen. Lekker de warmte in! Ondanks dat ik en pilletje had genomen voor de boot, voelde ik mij toch niet lekker. Ik was niet echt misselijk, maar wel het beginnende stadium ervan en ik hsd barstende koppijn. Daarnaast lag de grond vol met water wat langzaam naar binnen sijpelde vanaf de bovenkant door de hevige regen. Dat had ik eerst niet door dus ik kon m'n spullen in m'n tas droogmaken.. Daarna heb ik hem maar op de stoel naast mij gezet die gelukkig vrij was.

Aangekomen op Penang heb ik en taxi gepakt van de ferry naar het vliegveld. Vanaf daar vloog ik naar Jakarta. De taxirit duurde ongeveer een half uurtje, met een gezellige taxichauffeur.

Toen ik aankwam op het vliegveld begon de echte chaos.. letterlijke chaos. Laat ik mijn kritiek beperken tot Air Asia, maar deze mensen doen maar wat naar mijn idee.. Ze hebben 100 mensen tegelijk op de werkvloer en iedereen vertelt mij wat anders om te doen. Ernstig irritant moet ik zeggen. Online had ik mezelf al ingecheckt, maar ik moest m'n bagage nog doen natuurlijk. Dus liep ik naar de check in. Daar in de rij vroeg een Air Asia mij waar ik heen vloog en ik liet hem mijn boarding pass online zien. Toen stuurde hij mij naar de counter van Air Asia om m'n bagagelabel te laten printen. Daar ben ik netjes in de rij gaan staan, maar toen ik aan de beurt was zij die dame tegen mij dat ik niet bij haar moest zijn, maar bij de automaat. Daar kon ik m'n label printen door m'n reserveringsnummer te gebruiken. Dus ging ik in de rij staan voor zo'n automaat. Daar printte ik m'n label en toen liep ik weer naar de check in waar dezelfde jongen mij aanwees in welke rij ik moest staan. Ik stond in de rij voor de 'self check in', omdat ik m'n boarding pass en label al had. Althans dat dacht ik.. Want toen de dame mij hielp bij deze check in vroeg ze om mijn geprintte boarding pas. Die had ik niet en die had ik moeten printen bij dezelfde machine als waar ik m'n label had geprint. Ik vertelde haar dat haar collega dat mij niet verteld had en dat ik dus alleen m'n label had geprint. Zij zei mij dat ik toch echt nodig had en stuurde mij dus naar een gewone check in balie waar ik weeeeeer in de rij moest gaan staan. Je begrijpt, m'n geduld werd ernstig op de proef gesteld en ik heb al zoveel geduld.. Toen er bij de gewone check in een bitch achter de balie zat, was ik klaar met aardig doen haha. Zij had pech gehad en kreeg gewoon geen aardige antwoorden meer.

Nadat ik dan ein de lijk m'n bagage had ingeleverd, ben ik iets te eten op gaan zoeken, want ik vloog precies rond etenstijd dus ik wilde alvast wat in m'n maagje hebben. Na het eten ben ik naar de douane en tassencontrole gegaan en vervolgens naar m'n gate.

Toen het bijna boarding tijd was en ik nog geen beweging zag bij mijn gate ben ik op de borden gaan kijken.. en zag ik dat mijn vlucht vertraging had. Dus nog meer wachten.. jeej! Uiteindelijk gingen we drie kwartier later dan gepland de lucht in. De vlucht was prima met een hapje en een drankje.

Toen ik in Jakarta hey vliegveld bijna verliet, wilde ik daar m'n geld wisselen en geld pinnen. Met money changers word je hier doodgegooid, maar pinapparaten zijn schaars op dit vliegveld. Dus met alleen m'n gewisselde geld heb ik een taxi gepakt, hopende dat ik bij m'n hostel de volgende dag kon betalen. Ik vond het eerlijk gezegd een beetje engig om een taxi in Jakarta te pakken, omdat allemaal mensen mij hadden gewaarschuwd voor verkeerde taxichauffeurs. Er worden veel mensen hier beroofd in de taxi.. Uiteindelijk was er niks aan de hand en ik had ook een taxi van een organisatie dus op zich was er ook niet zoveel aan de hand. Maar het was meer het idee en al die enge verhalen.

De taxirit was chaos. Het was spitstijd.. Ik dacht dat Bangkok verschrikkelijk verkeer had, maar het is niks vergeleken met Jakarta. Wat een drama! Gelukkig kwamen we heelhuids aan bij m'n hostel.

Waar ik dus niet bij kan met m'n hoofd is dat mensen hier hostels en hotels runnen zonder Engels te spreken, hoe dan?! Zo ook in dit hostel.. Nu hebben ze daar een oplossing voor en die heet Herman. Herman is een Indische (ja, je zou anders denken) man die hier een soort van woont en het personeel helpt wanneer er Engels nodig is, want hij spreekt wel een beetje Engels. Ik vertelde hem over het geld en hij stelde voor om mij even naar een bank te brengen met de auto, omdat die wat verder was. Heel erg aardig en fijn dus dat heb ik niet afgeslagen.

Nadat ik het geld had gehaald bedankte ik Herman en ging ik weer naar de receptie om m'n kamer te betalen. In de tussentijd hadden ze mijn spullen al op m'n kamer gebracht en kreeg ik de sleutel bij de receptie. En toen ik m'n kamer zag.. wat een hel! Oke geen hel, maar het was wel bijzonder slecht! Zeker voor het geld dat ik betaalde (alles relatief natuurlijk). De vloer was goor, daar was al een paar weken geen bezem doorheen gehaald. Het bed zat vol vlekken en met wie weet wat nog meer. Het plafond in de badkamer zat vol met zwarte schimmelvlekken en er zat een gat in waar langzaam water uit sijpelde, geen idee waar dat dan vandaan kwam. De wc bril zat vol vlekken en de vloer van de douche zou je voeten viezer uit de douche laten komen dan wanneer je erin stapte. Oftewel, wat een drama..

Toen ik hier een klein beetje van bijgekomen was, ging ik naar de receptie want ik was vergeten om de wificode te vragen. Ik kreeg de code wel, maar ik kreeg te horen dat ze wat problemen hadden met de wifi dus dat die het tijdelijk niet deed.. Waarop mijn antwoord was dat hij waarschijnlijk ook wat problemen had met de schoonmaak.. Dit begreep hij toch niet. Mijn plan om een nieuwe accommodatie te boeken via internet ging dus ook niet op. Dus ging ik aan de wand op zoek naar een restaurant of iets met wifi zodat ik wat kon boeken. Nou zelfs dat was te veel gevraagd, niet te vinden. Geen restaurant, laat staan een met wifi. Uiteindelijk kwam ik in een mall terecht en zag ik Starbucks. Ik dacht dit wordt hem en bestelde wat. En toen bleek.. geen wifi. Huileeeen. Dus ben ik met m'n aankoop maar richting m'n hostel teruggelopen, want de mall ging sluiten dus er was geen tijd om iets anders te zoeken.

Teruggekomen in m'n hostel heb ik mezelf eerst even gek lopen maken en daarna heb ik mezelf rustig gekregen. Ik had een manier gevonden om een soort van prima te kunnen slapen zonder dat ik het idee had dat ik werd opgegeten door de bedbugs. De volgende dag zou ik dan gelijk op zoek gaan naar iets anders. Ik keek op m'n Maps app en zag in de buurt een Ibis hotel. Duurder uiteraard, maar ik had en hoop over om hier weg te komen. Dus de volgende ochtend zou ik daar gelijk heen gaan.

Ik ging vroeg m'n bed in, in de hoop dat deze nacht snel voorbij zou zijn en dat ik dan snel op zoek zou kunnen naar een nieuw verblijf.


Dinsdag 01-11
Uiteraard werd ik deze dag vroeg wakker, zoals verwacht in dit awesome hostel. Ik heb mij gauw omgekleed en ben direct naar het Ibis hotel gelopen. Ongeveer 500 meter bij m'n hostel vandaan. Daar heb ik bij de receptie direct een kamer geboekt voor twee nachten, inclusief ontbijt. Die ochtend kon ik daar ook ontbijten, als ik daar los voor betaalde. Dus dat heb ik lekker gedaan :-). Daar was ik wel aan toe en ze hadden heeeeerlijke koffie, waar ik al helemaal aan toe was na zo'n nacht haha.

Ik ben in het hotel gebleven tot 11.30 uur. Toen ben ik naar m'n hostel gegaan en heb ik m'n spullen bij elkaar gepakt. Daarna heb ik uitgecheckt en m'n verhaal verteld bij de receptie, met Herman als tolk. Gelukkig boden ze mij aan om het geld van de twee gecancelde nachten terug te geven. Dit geld kon ik de volgende dag ophalen, prima.

Vervolgens ben ik naar het Ibis hotel gelopen en daar kon ik direct m'n kamer in. Een heerlijke grote lichte schone kamer! Die middag heb ik heerlijk lang gedoucht en rustig aan gedaan, want ik was kapot na een kleine drie uur slaap. Ook heb ik 's middags nog lekker geluncht in het hotel; Soto Ayam. Alsof ik thuis was :-).

Rond 17.30 uur stond Pieter Kern op de stoep, want we hadden afgesproken 's avonds wat tijd door te brengen. Hij studeert hier nu voor 4 maanden, dus dat is heel toevallig! Haha. We begonnen aan onze zoektocht naar een bar.. Dat is een opgave hier met alle moslims en dus niet-alcohol-drinkers. Uiteindelijk had Pieter een Beer Garden online gevonden en hebben we een taxi daarheen genomen.

De Beer Garden was een gezellige binnenplaats, met ook live muziek. Ze schonken allerlei soorten bier en cocktails en lekkere happen. We hebben ons vermaakt met Corona's, Bintang, popcorn (wij krijgen nootjes bij de borrel, zij dus popcorn..) en lekkere look-a-like nasi goreng.

Ook voor de terugweg hebben we een taxi gepakt. Eerst mij afgezet en daarna Pieter. Het was super gezellig! En heerlijk om weer even Nederlands te kunnen praten, haha.

Toen ik boven kwam en naar m'n bed keek, sliep ik al zo ongeveer..


Woensdag 02-11
Om 09.30 uur ging de wekker, omdat het ontbijt tot 10.00 uur duurde. Maar ik was nog steeds zoooo gaar en die Corona's hadden hun sporen nagelaten, pff. Ik drink vrijwel niet tijdens mijn reis dus mijn body had het even flink zwaar, haha. Gelukkig deed het ontbijt mij wel erg goed. Daarna ben ik weer terug naar m'n kamer gegaan en heb ik lekker in bed wat gelezen in m'n lonely planet en wat gepland voor de komende paar dagen. In eerste instantie was het m'n plan om die dag naar Bogor te gaan, maar dan had ik vroeger op gemoeten en daar had ik de kracht niet voor. Dus dat werd hem helaas even niet, haha.

Toen ik rond 12.00 uur wilde gaan douchen kwam ik tot de ontdekking dat de muggen mij de avond ervoor flink hadden attackt. M'n linkerbeen had meer dan 40 muggenbulten.. en m'n rechterbeen ook een aantal. Ongelofelijk, dat ik niks door heb gehad. Gelukkig jeukte het nauwelijks. Na deze ontdekking ben ik lekker gaan douchen.

Nadat ik mij had omgekleed en m'n spullen had gepakt, ben ik naar m'n hostel gelopen om m'n geld op te halen. Gelukkig was dat zo geregeld. Daarna ben ik naar een mall in de buurt gelopen om lekker rond te snuffelen, want buiten malls bezoeken is er weinig te doen in Jakarta (en dit is geen smoes, haha). Onderweg heb ik nog even gauw wat te eten gehaald als lunch en wat noodles voor in de avond.

De eerste mall waar ik aankwam was niet zo heel erg groot, maar op zich wel leuk. Toen ik hier klaar was, heb ik op m'n Maps app gezocht naar nog een en ik vond een grote 2 km hier vandaan. Dus heb ik een tuktuk genomen die kant op. Dit was inderdaad een hele grote mall. Ongeveer 6 verdiepingen hoog: aan de kant allemaal winkels, aan de andere kant allemaal eettentjes. Hier ben ik ook geslaagd, haha. Om het af te sluiten heb ik nog een lekker drankje en een yoghurtje gehaald bij de Starbucks.

Na de Starbucks heb ik de tuktuk weer teruggenomen naar m'n hotel. Daar was ik weer om 16.30 uur. Hier heb ik mij zowaar even verdiept in m'n studie, hoe het eruit gaat zien als ik straks weer terug ben. Daarna heb ik King Arthur gekeken die op TV was.

Als avondeten heb ik lekker noodles gegeten, simpel maar lekker. Vervolgens heb ik gezellig geskypt met papa. Daarna heb ik nog een film gezien, Pixels. Niet heel bijzonder, maar wel prima.

Toen ik na deze film nog even naar de wc liep voor het slapen gaan, merkte ik dat m'n linkerbeen heel erg dik en zwaar aanvoelde. Waarschijnlijk van alle muggenbulten.. Dus even aankijken hoe snel dit gaat verdwijnen. Ondanks m'n dikke poot viel ik wel heel snel in slaap in dit geweldige bedje.


De komende dagen ben ik in Bandung. Daar horen jullie snel meer over!

Heel veel liefs xxxx

  • 05 November 2016 - 12:21

    Trudi:

    Wat een doorwinterde backpacker ben je! Soms zit het mee en soms zit het tegen maar je slaat je er knap doorheen! Ik vind je top dat je het allemaal doet en ik geniet van je verhalen!

  • 05 November 2016 - 12:44

    Conny Stekelenburg:

    Hoi Joyce, wat schrijf je veel en wat een leuke verhalen allemaal!!! Geweldig!Je ziet ook wel héél véél!! Nog veel plezier de komende weken, ik blijf je volgen, en kom gezond weer thuis!! Groetjes, Conny (moeder Amber)

  • 05 November 2016 - 14:36

    Panda:

    Joyyyycieee

    Lekker levendig verhaal weer met alle details! Haha fijn om zo die foto's naast elkaar te zien van je accommodaties:) Wel netjes dat je gewoon je geld hebt teruggekregen voor die twee nachten! Ik hoop dat Indo je gaat bevallen, helaas is Jarkarta niet zo representatief.. maar dat had je ook al wel verwacht denk ik. Geniet ervan!! (best bizar, je laatste land toch?!) En pak alle zon mee, want het wordt hier nu echt herfst/winter :(

    Selamat Jalan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 29922

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 27 November 2016

Truly Asia

Landen bezocht: