Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu

Ubud

Blijf op de hoogte en volg Joyce

16 November 2016 | Indonesië, Ubud

Lieverds,

Het is alweer even geleden dat ik jullie iets heb laten horen, omdat m'n verblijf in Ubud wat langer was dan al m'n andere verblijven. Gewoon omdat Ubud helemaal top is! Ik heb nog niet bekend gezien van Bali, maar ik denk dat ik nu al kan zeggen dat Ubud by far de mooiste omgeving heeft van he Bali. Wat een locatie!


Zaterdag 12-11
Om 08.00 uur ging m'n wekker en toen ben ik lekker onder de douche gesprongen. Daarna heb ik m'n backpack ingepakt en toen ik m'n portemonneetje een beetje ging opruimen, met alle bonnetjes enzo, kwam ik er achter dat ik een uur te vroeg wakker was.. Ik dacht dat ik om 10.30 uur opgehaald werd, maar het was 11.30 uur. Dus toen ben ik maar weer lekker op bed gaan liggen en heb ik even tv gekeken tot 10.15 uur. Toen ben ik naar beneden gegaan voor het ontbijt. M'n ontbijt bestond vandaag uit een heerlijke fruitsalade met yoghurt en een smoothie.

Na m'n ontbijt heb ik uitgecheckt en moest ik nog een half uurtje wachten op m'n busje naar Ubud. Die was er netjes om 11.30 uur. Het was een kleine oude minivan zonder airco, jippieeee! Gelukkig mochten we na 10 minuten overstappen in een grotere van, met airco :-). Met deze van hebben we ongeveer in twee uur naar Ubud gereden. Daar werden we in het centrum afgezet, vanaf waar ik ben gaan lopen naar m'n hostel.. slecht idee. Die 1,5 km was toch best lang en het was heel erg warm die dag. Met bloed, zweet en tranen kwam ik dan eindelijk bij m'n hostel, waar ik na m'n spullen gedumpt te hebben, gelijk onder de douche ben gesprongen!

Ik verbleef in Ojek's Home Stay, een super leuk hostel met allemaal cottages. Sommige wat groter dan anderen, sommige met badkamer, sommige zonder. Ik had er eentje zonder dus dat betekende dat ik gebruik kon maken van de gedeelde douches. Het was net een camping, want je loopt buiten naar allemaal douche- en wc-hokjes toe, haha. Gelukkig hoef je niet je eigen wc rolletje mee te sjouwen onder je arm :-).

Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar wat te eten. Ik belandde in een modern koffietentje waar ik een smoothie en een klein patatje heb gegeten. Daar heb ik ook aan m'n blog gewerkt en vervolgens ben ik teruggegaan naar m'n hostel. Daar heb ik lekker rustig aan gedaan en m'n blog online gezet, met de super snelle wifi..

Rond etenstijd sprak ik Row op de app en die adviseerde mij om te eten bij Spice! Een hippe tapas tent. Westers georiënteerd, maar aangepast met Balinese en andere Indische kruiden en ingrediënten. Dussss op naar Spice! Wat een geweldige tent is dat! De mensen zijn leuk, het ziet er super uit, het eten is goed, de cocktails zijn goed! En het is grappig (ook een beetje awkward) want ze (be)groeten klanten met z'n allen tegelijk haha. Het werkt wel.. mensen komen met een glimlach binnen en gaan met een glimlach weer weg :-).

Na dit heerlijke avondmaal ben ik in de regen, gelukkig met m'n pluutje, terug naar m'n hostel gelopen. Daar heb ik nog een keer gedoucht en lekker niks gedaan. Ook hebben papa en ik nog een poging gedaan tot skypen, maar de wifi was te sloom. Dus hebben we even gebeld :-). En daarna ben ik heerlijk m'n bedje ingegaan.


Zondag 13-11
Om 08.00 uur was ik al wakker door de herrieschoppers van het hostel: de mannetjes die hier werken.. No mercy rond deze tijd met hamers, hardop gelach en gepraat, en andere manieren om herrie te maken.. Dus om 08.30 uur ben ik maar m'n bed uit gegaan en ben ik gaan douchen. Daarna ben ik naar de ontbijtplaats gelopen. Allemaal lage tafels met kussen waar je op kunt zitten. Het ontbijt was heel erg lekker, maar gemaakt voor kleine maagjes haha. Maar je kon er in ieder geval weer eventjes mee vooruit.

Na m'n lekkere ontbijtje ben ik m'n tandjes gaan poetsen en heb ik m'n tasje ingepakt voor deze dag. Vandaag wilde ik een aantal dingen bezoeken en bekijken in de stad zelf, dus het werd weer een wandeldagje. Allereerst ben ik naar de Statue gelopen, een groot standbeeld op een kruispunt. Daarna ben ik naar de markt gelopen. Ongelofelijk druk met smalle steegjes en te veel geuren door elkaar die mij niet helemaal lekker maakte.. Buiten dat om, was het heel erg leuk om te zien! Ze verkochten er werkelijk van alles! Mijn derde stop was het Ubud Palace. Niet heel groot, maar wel heel mooi. En op zondag hebben dus allemaal kindjes hier les in Balinees dansen. Dus er waren twee verschillende klasjes aan het oefenen waar je naar kon kijken. Een klas met meisjes en een met jongens. Het ziet er heel gaaf uit, maar ook wel een beetje weird moet ik zeggen, haha. Ook oogt het heel moeilijk, en gebruiken ze veel mimiek in hun dans. Heel bijzonder!

M'n volgende stop was een tempel. Ik ben er niet naar binnen geweest, maar ee ruimte voor de tempel was al zo mooi en bijzonder! Voor de tempel ligt namelijk een grote vijver met allemaal Lotus bloemen! Na m'n bezoek aan de tempel ben ik naar het Puri Lukisan museum geweest. Dit is een museum met vier verschillende exposities van de Balinese kunst. Voornamelijk schilderijen en een aantal houten beelden. Mooi om te zien! Het kleurgebruik spreekt mij minder aan, omdat ze voornamelijk met donkere kleuren werken, maar het gedetailleerde spreekt mij weer wel heel erg aan. Elk schilderij is zo ontzettend gedetailleerd. Bij de prijs van het museum zat een drankje inbegrepen dus na m'n wandeling in het museum heb ik een drankje gedaan in het café daar. Ook heb ik daar Balinese cake gegeten, lekker maar bijzonder, haha. Er zit onder andere rijst in, maar ook zoete gestampte aardappel..nou ik kan het allemaal niet precies omschrikven, maar het was erg lekker!

Nadat ik het museum bezocht had, was het tijd voor een echte lunch want alleen op cake kunnen we niet leven. Dus ben ik in een leuk tentje wat gaan eten. Ik had ingecalculeerd dat ik met m'n hele wandeling toch wel een goede middag zoet zou zijn, maar dat viel me erg mee. Alles is zo dicht bij elkaar in de buurt dat ik om 15.00 uur alles al gedaan en gezien had wat ik wilde doen en zien. Dus na m'n lunch ben ik weer richting m'n hostel gelopen waar ik eventjes op bed ging liggen..

Anderhalf uur later werd ik wakker en was ik weer zo fris als een hoentje. Ik ben lekker onder de douche gesprongen en ik heb mezelf even vermaakt met een muziekje en een puzzelboekje. Rond etenstijd heb ik toen een gezellig tentje opgezocht om te eten. En na het avondeten heb ik een tour geboekt voor de volgende dag. Tijdens deze tour kon ik 5 bezienswaardigheden zien rondom Ubud. Een scooter huren was ook een optie geweest, maar gezien het wisselvallige weer had ik daar niet zo'n zin in.

Na het boeken van m'n tour heb ik nog even lekker niks gedaan en gezellig gebeld met Veer :-). Vervolgens ben ik een beetje op tijd naar bed gegaan, zodat ik de volgende dag fris en fruitig zou zijn voor m'n tour.


Maandag 14-11
Om 07.45 uur ging de wekker voor m'n tour. Eerst heb ik gedoucht, daarna m'n spulletjes gepakt en daarna lekker ontbeten. En na m'n tandjes gepoetst te hebben ben ik naar het ophaalpunt gelopen, zo'n 50 meter verderop :-). Daar werd ik netjes om 09.00 uur opgehaald.

Na mij werd er nog een Nederlands meisje opgehaald. Verder waren we met twee meiden uit Letland en een meisje uit Indonesië die samen was met een man uit Brazilië.

De eerste stop was bij de Elephant's Cave. Een mooie tempel met een prachtige omgeving. Hier kwamen Pleuni (het Nederlandse meisje, oké vrouw, ze was 30, maar zo zag ze er niet uit :-)) en ik met elkaar in gesprek en vervolgens hebben we de rest van de dag samen doorgebracht.

De tweede stop was bij de Rocky Temple. Een nog mooiere tempel dan de eerste die we zagen met een nog mooiere omgeving, maar met heel veel traptreden.. Legday it was. Maar het was gewoon heel erg gaaf om te zien!

De derde stop was bij de Holy Spring Temple. En deze tempel was absoluut het mooist van de dag. Een aardig groot complex en er waren heel veel mensen die de Holy Spring ingingen: een groot bad met meerdere waterspuwers. Mensen gaan de spuwers een voor een af: dan bidden ze en daarna spoelen ze zich af onder de spuwer. En dat doen ze dan bij alle spuwers.. Iedereen die dit doet is in wit gekleed. Tijdens deze stop waren we iets eerder klaar dan de totale tijd die we hadden, dus hebben we even gauw wat gegeten.

De vierde stop was de koffieplantage. Hier kregen we een goede uitleg hoe de Balinese koffie gemaskt wordt en hoe de beroemde Luwak koffie gemaakt wordt. Luwak is een hele luxe bijzondere koffie, waar je in Europa omgerekend zo'n $40 per kopje voor betaald. Het bijzondere aan deze koffie is dat hij wordt gemaakt van bonen die uitgepoept zijn door de Luwak, een nachtdier. De bonen worden uit de poep gehaald, schoon gemaakt en gebrand. Waarom deze koffie zo goed is? Omdat de Luwak alleen de allerbeste bonen eet, maar z'n maag deze niet kan verteren. Normaal gesproken drink ik koffie met melk en suiker (dat vond ik al een hele stap, aangezien ik eerst alleen cappuccino met suiker dronk haha), maar deze koffie is zo zacht van smaak dat je helemaal niks extra's nodig hebt. Ook blijft de koffiesmaak veel langer in je mond hangen. Echt heerlijk! Maar wel dus een duur grapje. Aan het eind van de uitleg kregen we nog een korte proeverij met verschillende soorten koffie en thee. Heel lekker!

Toen we net klaar waren met onze koffiestop begon het een beetje te miezeren. Gelukkig konden we gauw de auto in om naar de volgende stop te gaan; de vulkaan. Nee, deze gingen we niet beklimmen, maar we gingen hem bekijken vanaf een restaurant wat er tegenover lag. Hier hadden we onze lunch pauze. Dit restaurant had een groot balkon waar je kon eten en vanaf daar kon je uitkijken over de vulkaan, het meer en de vallei. Je zag zelfs nog de zwart geblakerde grond van de uitbarsting in 2002. Heel cool om te eten met zo'n uitzicht! Ook was het eten super goed, oftewel dit was een heerlijke stop!

Onze laatste stop was bij de Tegallalan rijstvelden. We konden er niet doorheen lopen, maar wat een uitzicht.. Ongelofelijk, zo mooi! En er liep een mannetje rond waar we mee op de foto gingen, haha. Zo'n aandoenlijke vent :-). Dus we hebben hem wat geld gegeven, nadat we een foto met hem hadden gemaakt.

Na deze korte stop was de Tour alweer voorbij en gingen we op weg naar onze hostels en hotels. Aangekomen in m'n hostel heb ik lekker gedoucht en even m'n voetjes omhoog gedaan.

Rond etenstijd heb ik eerst een nieuwe tour voor de volgende dag geboekt en ook meteen nog een extra nacht in m'n hostel. Daarna ben ik weer lekker bij Spice gaan eten, waar ik deze keer goede wifi had! Ik zou eigenlijk met papa gaan bellen, maar nu konden we dus gezellig skypen :-). Na deze skypesessie ben ik weer teruggegaan naar m'n hostel en ben ik lekker op tijd naar bed gegaan, omdat ik voor m'n tour de volgende dag weer op tijd op moest.


Dinsdag 15-11
Om 07.15 uur ging de wekker weer voor de nieuwe tour. Dus snel douchen, ontbijten en spullen pakken, en om 08.30 uur werd ik al opgehaald. Vandaag waren we weer met 6 personen: dezelde twee meiden uit Letland, een vrouw uit Slovenië die bij mij in het hostel zit, een man uit Ohio en een jongen uit Tsjechië.

Onze tour begon bij de Royal Family Temple. Een mooie tempel met een mooie omgeving. Hier heb ik even rondgelopen samen met de man uit Ohio. Volgens mij heet hij Ken (schrijf je dat zo in Amerika?!), als ik het mij goed herinner. Een aardige man, maar een beetje een blabla figuur haha. Voor een dag was dit wel te hendelen.

De volgende stop was bij een koffieplantage. Gelukkig een andere dan de dag ervoor, maar dat was ook wel weer jammer want deze tour door de plantage was minder goed. Het meisje dat ons begeleidde sprak slecht Engels en ze ging er nogal snel doorheen. Gelukkig wisten de meiden uit Letland en ik al het een en ander van de dag ervoor, en zo konden we de rest een beetje bijpraten als ze het niet begrepen. Na de uitleg konden we weer koffie en thee proeven. Sommige waren hetzelfde als de dag ervoor, maar er waren ook een aantal andere smaken bij dus dat was leuk! En lekker!

Net als de dag ervoor begon het te regenen toen we bij de koffieplantage waren. Alleen vandaag wilde het bijna niet meer stoppen.. en het regende zo ontzettend hard! Echt de slechtste dag in al die negen weken denk ik zo! Door het slechte weer konden we niet naar ons volgende stop: Lake Beratan. Het kon wel, maar dan zouden we niks kunnen zien door de wolken en de mist. Dus we gingen naar een nabijgelegen meer toe waar we wel uitzicht hadden. Heel erg mooi was het! En de wolken de mist maakten het hele plaatje alleen maar meer compleet vond ik zelf.

De vierde stop was in Munduk, bij een waterval. Ik had dus heel erg slim een paraplu meegenomen op deze trip, maar die had ik dus heel erg slim achterin de auto laten liggen. Dus toen we richting de waterval liepen en het begon te hozen als een idioot, liep ik daar zonder pluutje.. Ondanks de vele regen zijn we doorgelopen naar de waterval en het was het dubbel en dwars waard! Zo mooi! Heel erg cool! En je kon zo dichtbij komen! Na dit bezoekje liepen we terug naar de auto die geparkeerd stond bij een restaurant waar we lekker met z'n allen geluncht hebben.

De vijfde stop was bij de Hot Springs in Banjar. Nog steeds was er die ontzettende regen, maar toch zijn we een kijkje gaan nemen. Drie van ons zijn er zelfs even ingedoken, maar ik had geen zin in een echt nat pak de rest van de dag. Dus ik heb het gehouden bij kijken en foto's maken :-). Nadat iedereen weer droog en omgekleed was (ook het weer was eindelijk weer droog) zijn we op weg gegaan naar de volgende stop.

De enerlaatste stop was bij Lovina Beach. Lovina heeft een donkerbruin/zwart strand. Heel apart om te zien! Hier zijn we maar eventjes gestopt voor het uitzicht en daarna gingen we alweer door.

Door naar de laatste stop: de Ulun Danu Beratan Temple. Velen herkennen deze tempel als de tempel die in het water ligt. Het is een groot en prachtig complex! En de tempel die in het water ligt.. gewoon wauw! Wel had ik verwacht dat die veel groter zou zijn haha. Dat lijkt altijd zo op de foto's en plaatjes die je ervan ziet. In real life valt het dus mee, maar dat doet niks af aan de mooiheid!

Het was weer 18.00 uur toen we wegreden bij deze tempel en we aan onze weg terug begonnen, in het donker. Na zo'n 10 minuten rijden zijn we spontaan nog even kort gestopt bij een leuk klein avondmarktje waar sommigen nog wat gekocht hebben. Daarna reden we door naar Ubud, een klein uur rijden nog vanaf de markt.

Om 19.30 uur was ik dan eindelijk weer terug in m'n hostel en ik was echt bekaf.. wat een lange dag zeg! Heel erg leuk, maar lang haha. Dus de rest van de avond heb ik weinig anders gedaan dan douchen, noodles eten, backpack inpakken en m'n reis naar Sanur boeken. Daarna ben ik lekker m'n bed ingegaan :-).


M'n laatste (!!!) drie dagen verblijf ik in Sanur, vlakbij Denpasar. Hier ga ik gewoon lekker genieten van de zon en het strand (als het weer meezit) en vooral niet te veel doen :-). De 19de vlieg ik dan alweer naar Europa, maar niet naar Nederland! Ik zwaai wel even als ik vanaf Stockholm naar Barcelona over jullie heen vlieg, maar het duurt dan nog een weekje voordat ik thuiskom.

Tot over een ruim weekjeeeeee!! <3 xxxxxxxx

  • 16 November 2016 - 09:37

    Sophie:

    Woeeeee! Klinkt weer heerlijk moppie. En wat vliegt de tijd!!
    Geniet nog van je laatste 1,5 week en hasta prontoooo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 29975

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 27 November 2016

Truly Asia

Landen bezocht: