Pai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu Pai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu

Pai

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 Oktober 2016 | Thailand, Chiang Rai

Hi muppies,

De afgelopen anderhalve dag ben ik in het prachtige, relaxte, rustige, gezellige, vriendelijke Pai geweest. Wat een heerlijk dorp, waar het draait om rustig aan doen je vooral niet te druk maken. Ook hoor je overal jazz muziek en reggae muziek. Zo kom je gelijk in de goede sfeer terecht, heerlijk.


Maandag 03-10
Vandaag was ik helaas weer vroeg wakker. Dus ik heb mezelf nuttig gemaakt en m'n hostels op Phuket en Koh Phi Phi Don alvast geboekt. Daarna ben ik gaan ontbijten, want ik had hongerrrr. Ik heb samen ontbeten met Leo. Een Engelse Guy die in Amerika woont. Toevallig had ik gisteravond ook nog met hem zitten kletsen over van alles en nog wat. Een relatief jonge jongen met al heel veel bagage helaas. Ik heb hem nog wat tips kunnen geven over wat leuke plaatsen zijn om naar toe te gaan, want hij had nog geen plan.

Na deze gezelligheid ben ik gaan douchen en heb ik m'n backpack weer helemaal ingepakt, om vervolgens uit te checken en afscheid te nemen van Leo en mn hostelmeisje.

Ik ben naar de hoofdstraat gelopen (1 km verderop) en heb toen een taxi genomen naar het busstation. Vanaf daar ben ik vertrokken naar Pai. Dat was mijn volgende bestemming

De bestemming is top, maar de weg er naar toe.. mijn hemel wat een route! Een en al geslinger, helemaal mijn ding.. not! Ik zat ook nog eens ergens achterin de minivan en de chauffeur wist het gaspedaal goed te vinden. Gelukkig was het lekker fris in de bus en had ik m'n primatour bij me gestopt. Dus die heb ik gauw ingenomen. Na een half uurtje merkte ik dat het begon te werken, gelukkig. Dat was wel het laatste waar ik op zat te wachten.. in de middle of nowhere kotsen in een busje vol met Chinezen!

De totale reis duurde ongeveer drie uur en na anderhalf uur hadden we een korte stop. Hier kon je even wat te eten halen en naar het toilet gaan. Na zo'n 20 minuten zijn we weer verder gereden. Weer al dat geslinger..maar m'n pilletje werkte nog steeds en ik werd er ook erg slaperig van. De laatste anderhalf uur heb ik dus niet meer echt meegekregen gelukkig.

Toen we aankwamen in Pai ben ik gaan lopen naar m'n hostel. Pai is een leuk klein dorpje met eigenlijk maar één hoofdstraat. Dat betekent..geen taxi's! Dus ik moest ongeveer 1 km lopen naar m'n hostel. Normaal geen probleem, maar het was ontzettend warm, de zon brandde goed en ik moest nodig eten. Dus met bloed, zweet en tranen kwam ik bij m'n hostel aan.

Gelukkig was de jongen van m'n hostel erg aardig en kreeg ik tijdens het inchecken alvast een zak chips en een blikje cola onder m'n neus geschoven, zodat ik m'n zout en suiker weer even binnen kreeg. Na het inchecken heb ik m'n spullen op m'n kamer gelegd en ben ik even bij gaan komen van de hitte en het gebrek aan eten. Tijdens dit bijkomen heb ik alvast wat trips en tours bekeken die m'n hostel aanbood. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen geen trip in Pai te doen, maar zelf een scooter te huren en de bezienswaardigheden te gaan bezoeken. Alles wat je hier moet zien, ligt namelijk een paar kilometer buiten de stad. Wel heb ik m'n reis van hier naar Chiang Rai alvast geboekt voor woensdag. Dan ga ik naar Chiang Rai met een minivan en stoppen we onderweg om te lunchen en om alvast een tempel bij Chiang Rai in de buurt te bezoeken. Die wilde ik toch al graag zien.

Na dit geregeld te hebben wilde ik even naar de hoofdstraat toe om even goed te eten en rond te kijken. Bij toeval ging de hostelguy ook die kant op, dus kon ik mooi bij hem achterop de scooter. Dat scheelde weer een stukkie lopen, haha.

In het 'centrum' heb ik lekker een pastaatje gegeten en daarna heb ik een scooter gehuurd. Ik twijfelde eerst even, maar dit is zo'n klein dorp en het is relatief zo rustig, dat ik het wel aandurf om hier scooter te rijden. Daarnaast is het ook nog eens zo dat ik anders dus niks kan bezichtigen.. dus voor een paar euro heb ik een fancy scooter en helm gehuurd, voor 24 uur. Dan kan ik morgen lekker de hele dag ermee rondrijden.

Nadat ik m'n scooter had gehuurd, moest ik nog wel even tanken. Dus ik reed naar de enige pomp in het dorp.. wat een laaaaaaaaange rij om te tanken.

Al die 100.000 scootertjes uit het dorp zaten zonder benzine volgens mij. Althans, daar leek het wel op. My God wat een drukte. Gelukkig gaat er niet zoveel benzine in die scooters dus iedereen is zo klaar. Maar dan toch..

Na het tanken ben ik teruggereden naar m'n hostel en heb ik lekker gedoucht. Verder heb ik nog bekeken wat en hoe precies voor morgen. Daarna heb ik nog even geskypt met papa en nog even gebeld met Lae.


Dinsdag 04-10
Om 08.00 uur ging m'n wekker en ben ik gaan douchen en m'n spullen pakken, want ik wilde om 09.00 uur op de scooter zitten voor m'n toertje. Na het douchen heb ik even ontbeten en om 09.00 uur zat ik inderdaad op m'n scootertje.

Ik had opgeschreven wat ik allemaal wilde gaan doen en zien in de omgeving van Pai en vervolgens heb ik gekeken wat de handigste route was. Natuurlijk begon ik niet waar ik wilde beginnen, want de Thai zijn niet heel erg goed in plaatsen van borden. Soms vergeten ze op een kruispunt of bij een afslag even aan te geven waar je nou daadwerkelijk heen moet.

Ik ben dus, niet helemaal volgens plan, begonnen bij de Pai Hot Springs. Dit zijn warme (80-100 graden) waterbronnen. Heel cool om te zien met al dat stoom, maar wat een lucht.. het ruikt er naar gekookte eieren. Dat was mijn eerste gedachte toen ik daar aankwam. Wat bleek nou.. er is een bepaald 'bad' waar je dus eieren in mag koken, krijg nou wat! Haha! Het grotere deel van de Hot Springs mag je niet gebruiken, omdat dit water voor de locals wordt gebruikt. Het mag dus niet vies worden. Ook wordt er verderop water afgetapt van de Hot Springs om het vervolgens te gebruiken in de Spa Resorts in de buurt van Pai. Verder was er nog een bad waar je wel in mocht zwemmen. Dit had een lekkere temperatuur van 36 graden en stonk niet naar eieren, haha.

Hierna ben ik doorgereden naar de Memorial Bridge (Ta-Pai Bridge). Deze brug heeft een soortgelijk verhaal als de Bridge over the River Kwae; de Japanners hebben deze brug in de tijd van WWII laten bouwen door de Thaise slaven.

Vervolgens ben ik naar de Pai Canyon gereden. Zoals de Grand Canyon, maar dan duizend keer kleiner. Veel kleiner, maar zeker niet minder mooi. Wat een uitzicht, geweldig!

Vanaf Pai Canyon was het ongeveer 10 minuten rijden naar de Land Split. Dit lag wat meer off road. Dit is een grote 'split' in de grond, veroorzaakt door een aardbeving. Je kunt vanaf bovenaf in de split kijken. Heel mooi om te zien! Niet voor mensen met hoogtevrees..
Bij de 'ingang' van de Land Split was een kraampje waar je lekker fruit en lekkere sapjes kon proeven, dus daar heb ik maar goed gebruik van gemaakt :-). Heerlijk al dat verse fruit hier! Bij de kraam werkte een Engels meisje als vrijwilligster die daar toevallig was blijven hangen. Ze was ook aan het rondreizen, maar was nu sinds twee weken daar blijven hangen en was daar tijdelijk gaan werken. Een aardige meid waar ik een klein half uurtje mee heb staan kletsen.

De Pambok Waterfall was ongeveer twee kilometer rijden van de Land Split. Dit was ook off road. Een mooie waterval, maar zeker niet om in te zwemmen. Het is er ondiep, heeft een sterke stroming en is veel te ruig. Wel is het een bezoekje waard!

Na de waterval ben ik teruggereden naar de grote weg en ben ik zo'n 15 minuten doorgereden, op weg naar de tempel Nam Hoo. Deze tempel is niet heel groot of heel bijzonder, maar lag op mijn route dus vandaar dat ik hem toch even mee pikte. Ik heb even snel rondgekeken daar en heb vervolgens de 'tuin' daar gebruikt als picknick plekken om even wat te eten te drinken.

Een klein stukje verder aan deze weg lag de Chinese Village. Een soort Chinatown, maar dan buiten de stad en veel rustiger en vrediger. Er waren verschillende koffie- en eettentjes, en winkeltjes waar je allerlei Chinese waar kon kopen. En wat een uitzicht weer.. wauw!

Ongeveer vier kilometer hier vandaan lag de Mo Phaeng Waterfall. Dit is een waterval waar je boven aan de waterval kan zwemmen. Daar heeft zich een soort van bad gevormd en doordat de stroming niet sterk is kun je daar in liggen. Wel moet je eerst naar boven klauteren. Het was retedruk daar boven dus ik heb er voor gekozen om niet naar boven te gaan. Ik ben onderaan de waterval, waar je ook een soort van bad hebt, het water even in geweest. Heerlijk verfrissend op zo'n warme dag!

Na dit zwempartijtje ben ik naar de andere kant van Pai gereden om de dingen te bezoeken waar ik eigenlijk mee zou beginnen. Net buiten de stad ligt de Temple on the Hill. Daar heb ik even snel een blik op geworden, want waar ik eigenlijk voor kwam was wat er tegenover lag.. de Witte Buddha. Wel moet je er wat voor over hebben om deze Buddha te zien.. 357 traptreden. Bovenaan mogen ze wel een zuurstofapparaat neerzetten wat mij betreft. Wel weer een geweldig uitzicht dus toch wel de moeite waard. Helaas stond de Buddha zelf deels in de steigers, dus dat aangezicht was wat minder.

En toen had ik eigenlijk alles gezien wat ik wilde zien. Op één ding na.. Fluid. Dit is een openbaar zwembad met bronwater. Dit had ik voor het laatst bewaard, zodat ik hier lekker nog even kon relaxen aan het eind van de dag. Ik lag welgeteld vijf minuten in het water toen het begon te stortregenen. Hoe is het mogelijk.. Al was ik achteraf blij dat het daar gebeurde en niet toen ik op de scooter zat, haha. Dus in de tijd dat het regende, heb ik daar lekker een broodje gegeten en wat gedronken. En daarna scheen het zonnetje weer en ben ik weer lekker buiten gaan liggen.

Om 16.30 uur ben ik weer richting de scooterverhuur gegaan, omdat ik m'n scootertje op tijd moest inleveren. Ook vond ik het wel mooi geweest voor vandaag.

Na het inleveren van m'n scooter heb ik nog even gauw een ontbijtje gehaald bij de 7Eleven, omdat ik morgen vroeg op moet dus niet kan ontbijten in m'n hostel. Ik ga morgen met de bus naar Chiang Rai toe en word om 07.00 uur opgehaald. Dus ontbijten hier zit er niet in.

In mn hostel aangekomen heb ik lekker gedoucht en daarna heb ik geskypt met Lae. Vervolgens heb ik lekker noodles gegeten en heb ik m'n backpack weer ingepakt. Vandaag rest mij alleen nog gezellig skypen met Veer en mij mentaal voorbereiden op de reis van morgen. Geen bijzonder lange reis, maar wel een met een haastige chauffeur en serieuze bochten. Dus morgenochtend Primatour erin en gaaaaan!

Jullie horen vrijdag meer van mij over het meest noordelijke puntje van Thailand waar ik ga komen, Chiang Rai.

Liefdeeeee <3

  • 04 Oktober 2016 - 18:19

    Nel:

    Hey avonturierster!

    Heerlijk weer om je verhalen te lezen. Ik zie het helemaal voor me, vooral met helm op de scooter...(foto!!)
    Fijn dat je allerlei verschillende mensen ontmoet die ook rondreizen, je bent niet de enige...
    Veel plezier in ChangRai, en hopelijk helpt je pilletje weer. Ik weet hoe ze rijden daar ja, was altijd blij als we er waren..
    Tot gauw weer moppie!

    Liefs, Nel.

  • 04 Oktober 2016 - 19:46

    Marian Van Beek:

    Wat leuk om weer wat te lezen van je.
    Wij hebben vandaag Tim uitgezwaaid. Die zit nu in het vliegtuig naar Sydney

  • 04 Oktober 2016 - 19:49

    Marian Van Beek:

    Ik schreef ook nog:
    Ga lekker door met genieten en houd ons op de hoogte.


  • 05 Oktober 2016 - 12:30

    Sop:

    Aaaah hoi moppieeee!

    Wat een fijne verhalen weer. Ik vind het zo bizar dat je dit allemaal in je eentje doet,
    echt heel knap. Bizar dat je alweer bijna een maand weg bent... Oke, ik overdrijf een beetje, bijna drie weken, hehe. Maar als ik kijk naar hoeveel je al gedaan hebt, lijkt het wel een half jaar!
    Hahaha, die eieren jonge, wat is dat nou weer voor iets raars, gekke mensen daar. En dat helmpie
    staat je goed hoor. Ik wil ook daar scooteren, lijkt me echt te leuk. Toch wel iets anders dan op je Mio'tje
    naar 't Corderius karren.
    Ik vind het tof dat je ons zo lekker op de hoogte houdt, net alsof ik er bij ben.. Nee, dat mocht ik willen.

    Geniet in Chiang Rai en keep us updated!
    Heel veel liefs

  • 05 Oktober 2016 - 21:22

    Lianne:

    Lieve Joy, wat een verhaal weer! Ik vond het echt een verademing om in Pai te zijn, het was eiiindelijk iets minder warm dan 40 graden haha, maar jij had het zo te lezen wel warm.. Heel veel plezier in Chiang Rai! Je hebt daar 's avonds zo' n night market waar je heeeerlijke smoothies kan halen waar je zelf mag kiezen wat je er in wilt, echt een aanrader! xxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 29958

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 27 November 2016

Truly Asia

Landen bezocht: