Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu

Chiang Rai

Blijf op de hoogte en volg Joyce

07 Oktober 2016 | Thailand, Chiang Rai

Hi Lovelies,

Mijn korte verblijf in Chiang Rai was heel leuk, maar ook wel vermoeiend. Beide veroorzaakt doordat ik heel veel gezien en gedaan heb. Echter heb ik er totaal geen spijt van dat ik er ben geweest. Ik moet zeggen dat ik van het stadscentrum niet heel erg veel gezien heb, maar van de highlights net buiten en in de buurt van Chiang Rai wel.


Woensdag 05-10
Vandaag ging om 06.00 uur weer de wekker, want het was tijd om door te reizen naar Chiang Rai. Na een snelle douche, een kort ontbijtje (lees: croissantje) en m'n spullen gepakt te hebben, werd ik om 07.00 uur opgehaald. Ook had ik voordat ik werd opgehaald nog gauw een pilletje geslikt tegen de bochtjes in de weg.

Om 07.30 uur hadden we iedereen opgehaald en begonnen we aan onze reis naar Chiang Rai. En dat pilletje werkte meteen.. ik viel meteen in slaap toen ik de bus instapte. Om 08.30 uur hadden we onze eerste stop van 20 minuten. Volgens mij was dat meer zodat de chauffeur nog even z'n ontbijt kon eten bij kennissen, maar oké het was prima om even de beentjes te strekken. Toch wilde ik eigenlijk alleen maar slapen.. met dank aan die pil.

We reden van Pai via Chiang Mai naar Chiang Rai. Toen we bijna bij Chiang Mai waren, moest een deel van ons overstappen in een ander busje omdat er mensen met verschillende bestemmingen bij elkaar zaten. Zo moest ik ook overstappen.

Om 12.00 uur was onze tweede stop voor de lunch. Ik heb lekker rijst met groenten gegeten. Tijdens de lunch heb ik gezellig samen gezeten met een Duitse guy en een Duits meisje. Heel gezellig, maar eigenlijk wilde ik alleen maar slapen.. Deze jongen vertelde mij trouwens ook dat er in de weg van Chiang Mai naar Pai 762 bochten zaten.. niet zo gek dus dat je daar ziek van kan worden!

Na de lunch heb ik wederom geslapen in de bus en zijn we doorgereden naar de Witte Tempel. Deze ligt in de buurt van Chiang Rai, zo'n 18 km ten zuiden. Hier hadden we ongeveer 25 minuten de tijd om even rond te kijken. Helaas dus niet genoeg tijd om echt naar binnen te gaan, maar wel heel gaaf om gezien te hebben. Wat ziet het er bizar uit zeg!

Hierna zijn we doorgereden naar het busstation van Chiang Rai, dat buiten de stad ligt. Vanaf daar hebben we met een groepje van vier een taxi gepakt naar het centrum. Ik heb mij daarna nog verder laten brengen door de taxi, omdat m'n hostel te ver lopen was met m'n backpack.

Toen was ik rond 15.00 uur in m'n hostel. Daarna heb ik even lekker uitgerust van de lange reis. Ook heb ik m'n klamboe opgehangen, want die hadden ze daar niet maar die had ik hier echt wel nodig. Daarna heb ik gekeken wat ik allemaal wilde gaan doen en bekijken in Chiang Rai. Het liefst onderneem ik zelf dingen in plaats van aan een tour mee te doen, maar soms kan je niet anders. Dus ik heb toch maar een tour geboekt voor morgen. Hierbij kan ik wel echt alle highlights zien van Chiang Rai en omgeving, dus dat is wel leuk!

Na het boeken van m'n trip ben ik de stad ingelopen, op zoek naar boodschappen voor morgen en avondeten. Ik ben bij een heel leuk eettentje aangekomen, genaamd Barrab. Ze hadden lekker eten, de bediening was heel lief en het zag er heel leuk uit! Mijn eerste indruk van Chiang Rai was goed: het is een leuke en gezellige stad. Toch kan het niet tippen aan Bangkok en Pai, maar wie weet verander ik morgen nog van gedachten.

Vervolgens ben ik weer teruggelopen naar m'n hostel en heb ik lekker gedoucht en daarna nog even met papa geskypt. Daarna was het bedtijd :-).


Donderdag 06-10
Vandaag ging ik weer de hele dag op tour. 07.00 uur ging het wekkertje, om 07.30 uur zat ik aan het ontbijt en om 08.15 uur zat ik in de bus. We waren in totaal met negen personen: twee Engelse stellen, een Indonesisch koppel, een Engels meisje en nog een Amerikaanse jongen.

Als eerst gingen we naar het Singha Park. Singha is het oudste, originele, bier van Thailand. En in Chiang Rai is er een park met allerlei plantages etc. De eigenaar van Singha blijkt ook de eigenaar van 7Eleven te zijn. Hier zijn we ongeveer 20 minuten gebleven, in de miezerregen..

Ten tweede gingen we naar de Witte Tempel. Daar was ik gisteren natuurlijk ook al geweest, maar toen had ik geen tijd om naar binnen te gaan. Vandaag kon ik dat dus goedmaken, maar helaas.. omdat het regende, kon je de tempel niet in. Too bad! Wel ben ik daar het museum in geweest van de architect van de tempel. Hij schildert en tekent ook ge wel di ge schilderijen. Ik ben nog nooit zo happy geweest in een museum, haha. Hij schildert veel de 'heaven' en de 'hell'. Wat zijn ideeën daarvan zijn en hij werkt met bijna alleen maar knalkleuren, houd ik van! Of met hele tegenhangende kleuren. Jammer dat ik daar geen foto's van kon maken, want wauw!

Na een uurtje was het tijd om verder te gaan naar de Black House. Volgens sommigen de tegenhanger van de Witte Tempel. Sommigen zien de Witte Tempel als teken van de hemel en de Black House als teken van de hel. De architect van de Black House heeft een heel zwaar leven gehad waarin de kleur zwart dus erg centraal stond. Vandaar dat hij zijn huis zwart heeft gemaakt. Tegenwoordig is zijn huis een museum en zijn al zijn geschenken die hij ontvangen heeft te bewonderen. Het terrein achter zijn huis wordt gevuld met ongeveer 30 kleinere huizen. Ook hier worden allerlei dingen tentoongesteld. Veel van deze dingen zijn geweien en geschoten dieren, maar ook potten, houten boten, verzin het maar.

Ook hier zijn we een uur geweest. Vervolgens gingen we verder naar de Long Neck Village. Dat is me toch een apart iets zeg, wow! Heel weird, heel bijzonder en toch heel mooi dat zo'n cultuur nog bestaat en wordt geleefd. De Long Neck Village is een heel klein dorpje, als je het al een dorpje kan noemen, waar ze leven van het toerisme. Je betaalt ervoor om bij hen te komen kijken en je kunt allerlei handgemaakte spulletjes kopen bij hen. Verder kun je foto's maken en in hun huizen kijken. Bij de kraampjes zie je alleen maar vrouwen en meisjes, met ringen om. De mannen blijven altijd in huis. Volgens onze gids gaan veel meisjes van de laatste generatie al naar school, dus de meisjes die wij vandaag hebben gezien konden wel eens de laatste generatie met de ringen zijn. Het is dus een uitstervende cultuur. Daarom, volgens hem, moesten we veel foto's maken, want dit kon over een paar jaar weleens een legende zijn.. heel raar als je erover nadenkt. Aan het eind van ons bezoek daar kwam er een meisje naar mij toe met allemaal zelfgemaakte armbandjes. Ze zagen er oprecht leuk uit en ik kon haar snoezige koppie niet weerstaan dus ik heb er een gekocht, haha.

Ten vijfde gingen we naar Monkey Cave, my favourite..not! Ik ben zoo bang voor apen haha. Ze zijn zo gemeen.. confrontatie met m'n eigen karakter misschien, haha. Je kon ze daar ook voeren, maar dat heb ik dus even overgeslagen. Van een paar meter afstand kon ik ze ook prima bewonderen. Van zo dichtbij hoefde van mij niet, haha. De gids adviseerde ons om niet alleen te lopen, want de apen vinden het soms leuk om je dan uit te dagen. Ook moet je ze niet in de ogen kijken, want in hun taal daag je ze dan uit tot een gevecht.. zonnebril dus op en gaan! Vanaf de plek waar je met de bus aankwam, kon je dus een lange trap naar boven nemen, naar de Cave.

Volgens de gids.. als we een aap tegenkomen: niet stilstaan, maar doorlopen en vooral niet aankijken. Thanks God kwamen we geen aap tegen op onze weg naar boven. Boven zijn we even de grot ingegaan. Niet heel denderend, maar wel leuk om te zien. Ook had je er een leuk uitzichtpunt. Op de weg naar beneden kwamen we wel drie apen tegen.. onder andere de Koning en de Maffia, zoals de gids ze noemde. Lekker dan! Dus wij rustig doorgelopen aan de andere kant van de trap van waar zij zaten. Niks aan de hand bij ons. Echter, kwam er zo'n idioot vanaf beneden naar boven gelopen die vlak langs die aap wilde lopen en ook nog eens ging stilstaan omdat hij bang was. Dus de gids vertelde hem snel over het hekje te klimmen en via onze kant naar boven te lopen, want de aap begon zich al klaar te maken voor een potje knokken.

Beneden aangekomen liepen we naar de bus weer. Wat ik daar zag, haha.. Er was een Thaise vrouw met drie kinderen en een van de apen maakte een soort schijnbeweging om een van die kids aan te vallen. Dus die vrouw helemaal schreeuwen en ze had een katapult in haar handen. Ze pakte allemaal steentjes en begon op die aap te schieten.. dat had ze vaker gedaan zo te zien, haha.

Na al deze spanning was het tijd voor een goede lunch. 15 minuten rijden vanaf de Monkey Cave was een meer Chinees dan Thais restaurantje waar we een lopend buffet hadden. We mochten zoveel en zo vaak eten pakken als we wilden. Mooi, want ik had rete honger. Dus ik heb drie keer opgeschept haha. En ik ben twee keer naar de desserttafel gelopen, haha. Buikje nog ronder gegeten dus. Tijdens de lunch heb ik gezellig gepraat met een Engels bruidspaar die al sinds december op huwelijksreis zijn en met het Engelse meisje.

Vervolgens zijn we naar de Golden Triangle gegaan. Dit is het drielandenpunt van Thailand, Myanmar en Laos. Deze landen worden gescheiden door twee rivieren. Het worden Golden genoemd, omdat op deze plek vroeger veel werd gedaan aan de export van opium. Daar ging veel geld in om, dus vandaar 'Golden'.

Om de hoek van de Golden Triangle zit het Opium Museum. Hier 'leer' je hoe je het kweekt, maakt en rookt.. heel handig ;-).

Hierna zijn we aan onze weg terug begonnen en onderweg zijn we nog even gestopt om bij een ruïne te kijken. Vrij bekend daar in de buurt, maar niemand weet hoe oud het is en wie het gemaakt en bedacht heeft..

Uiteindelijk was ik om 18.30 uur weer terug bij m'n hostel. Moe, maar voldaan. Ook was ik erg gaar van deze dag, want ik had een Primatour genomen omdat ik niet precies wist hoe de wegen zouden zijn. Ik heb tussendoor in de bus dus heel veel geslapen en daar word je zo duf als een konijn van, haha.

Bij m'n hostel heb ik nog gauw een paar frietjes gegeten en daarna heb ik lekker gedoucht en m'n backpack weer ingepakt. Hierna heb ik nog m'n nageltjes gelakt en voor het slapen heb ik nog wat noodles gegeten. Ook heb ik nog 'even' (lees: ruim een uur) met Lae geskypt. Toen ben ik echt lekker m'n bedje ingegaan, want om 06.30 uur gaat de wekker weer.

See you laterrrrr xxxx <3

  • 08 Oktober 2016 - 09:41

    Lianne:

    Super leuk verhaal weer! Zo grappig hoe je dingen anders kunt ervaren, dat museum bij de witte tempel ben ik echt doorheen gerend, vond er echt geen reet aan! Gelukkig vond jij het wel leuk, haha! En die apen... kan me er helemaal in vinden! Godzijdank ben ik m' n eerste aap pas tegen gekomen in Cambodia, die beesten zijn echt onvoorspelbaar en idd heel eng! Geniet en maak veel foto' s! xxxx

  • 08 Oktober 2016 - 21:15

    Jolien:

    Joycieeee,

    Ik lees alles hoor! Dat je het maar weet :). Zo leuk om te lezen wat je allemaal doet en precies wat Lianne zegt, grappig hoe je dingen anders kunt ervaren. Ik vond dat museum ook echt geweldig! Die hele white temple was echt bizar en tof! Heel leuk allemaal Joycie. Olifantjes zijn toch meer je ding dan apen haha?!

    Heel veel plezier op de prachtig witte stranden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 623
Totaal aantal bezoekers 29978

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 27 November 2016

Truly Asia

Landen bezocht: