Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu

Melaka

Blijf op de hoogte en volg Joyce

19 Oktober 2016 | Maleisië, Malakka

Hola Sweeties,

Mijn bezoek aan Singapore was kort, maar krachtig. En nu is het tijd voor land #3: Maleisië. Dit avontuur begint in Melaka, voorheen een Nederlandse stad...


Maandag 17-10
Van zondag op maandag had ik helaas een hele slechte nacht. Door mijn extra slaapje op zondagmiddag kon ik 's avonds moeilijk in slaap komen. Eenmaal in slaap kreeg ik later weer last van mn buik. Het was dus een erg korte nacht. Ook omdat de wekker weer op tijd ging: het was tijd om naar Maleisië te reizen.

Na een snelle douche en m'n spullen gepakt te hebben, ben ik gaan ontbijten. Daarna heb ik m'n tandjes gepoetst, nog even gauw een fles water aan de overkant bij m'n Chinese vriend gekocht, en ben ik naar de bus terminal gelopen. Gelukkig was die maar ongeveer 200 meter lopen bij m'n hotel vandaan.

Ik was netjes op tijd bij de bus en om 11.00 uur reden we weg uit Singapore. Onderweg hebben we twee keer gestopt in verband met het verlaten van Singapore en het binnenkomen van Maleisië. Verder hadden we een prima reis die redelijk snel voorbij ging. De totale reis duurde een kleine 4,5 uur en om 15.15 uur kwamen we aan in Melaka. Op het busstation heb ik m'n laatste Singapore Dollars omgewisseld en heb ik nog wat geld gepind. Vervolgens ben ik met de taxi naar m'n hostel gegaan. Dat was nogal wat.. Deze meneer dacht dat hij het wel wist, maar hij kwam niet eens in de buurt van het hostel, haha. Aangezien bijna alle hostels daar "sayang" heten of in de naam hebben is het nogal verwarrend. Toen ik hem op een gegeven moment zei dat hij niet goed zat en ik heb m'n maps app liet zien waar het wel was, werd hij een beetje boos, want hij wist het heus wel.. Toen we na 3 rondjes door dezelfde straat ee nog niet waren (huh, hoe dan..) vroeg hij me toch om de weg te wijzen met m'n app. Op die manier kwamen we er toch. Natuurlijk wilde hij ook meer geld hebben omdat het verder weg was dan hij dacht en we langer onderweg waren. Om hem maar niet nog bozer te maken, gaf ik het maar netjes en heb ik hem een fijne dag gewenst.

In mn hostel werd ik ontvangen door een aardige meid die mij naar m'n kamer leidde. Een kleine, maar schone kamer. Er zijn twee badkamers: één met een normaal toilet en een koude douche, één met een gat in de grond en een warme douche. Na m'n reisje was ik wel weer toe aan een verfrissende douche en koos ik dus maar voor de koude douche. Zo koud bleek die gelukkig ook weer niet te zijn.

Na deze verfrissende douche heb ik nog wat op m'n kamer gehangen, muziek geluisterd en gerust. Want ik was nog steeds moe van de slechte nacht en in de bus kon ik ook niet echt slapen. Daarnaast was mn maag mij nog steeds aan het vervelen met vlagen.

Rond etenstijd ben ik naar een nabijgelegen shopping mall gegaan. Volgens het meisje dat mijn ontvangen had, kon ik daar lekker eten. Local eten en westers eten, net waar ik zin in had. Deze mall was inderdaad vlakbij en daar heb ik een klein rondje doorheen gelopen voordat ik neerplofte in een local tentje. Daar heb ik een lekkere nasi gegeten (natuurlijk nooit zo lekker als thuis!!). Terwijl ik dit maaltje wegwerkte kon ik fijn naar Tom & Jerry kijken. Dit stond op de TV aan. Jeugdsentiment woehoeee!! :-) Irene ik weer niet of je dit leest, maar ik moest meteen aan jou denken, omdat jij vroeger dacht dat je jezelf weer kon opblazen als je plat geslagen of gereden was haha. Zoals Tom en Jerry dat ook kunnen, haha.

Na het eten ben ik weer teruggelopen naar m'n hostel en ben ik onderweg nog even gestopt bij de 7Eleven voor wat drinken en een klein hapje. Voor het geval ik honger krijg of niet lekker word.

Daarna heb ik in m'n hostel nog lekker genikst. Beetje muziekje luisteren, puzzeltje maken, boekje lezen en met papa bellen! Hierna ging ik lekker m'n bedje in.


Dinsdag 18-10
Gelukkig sliep ik afgelopen nacht beter dan daarvoor, maar ik was alweer vroeg wakker omdat m'n hostel best gehorig is. We zitten met alle kamers aan een lange gang. Aan de kant is de receptie en lounge, aan de andere kant de keuken en de badkamers. Dus alles en iedereen loopt langs. Daarnaast loopt er een zwangere kat rond.. Voor wie denkt dat zwangere vrouwen veel zeuren, dan heb je nog nooit zo'n kat in huis gehad..my god!

Eenmaal uit bed ben ik gaan ontbijten. Weer even wennen na m'n uitgebreide ontbijt in Singapore. Nu weer terug naar de basics van koffie, en toast met jam. Na het ontbijt ben ik dit keer onder de warme douche gesprongen. En nadat ik rustig aangekleed had en nog wat gelezen had, ben ik op zoek gegaan naar post office. Ik namelijk allemaal kleine dingetjes gekocht en ik had wat dingetjes over die ik niet gebruikte, dus dat wilde ik naar huis sturen.

Onderweg naar de post office kwam ik langs de Melaka Malay Sultanate Water Wheel (een hele mond vol ja). Oftewel, een groot houten waterrad. Mooi om te zien! Daar ben ik even gestopt en heb ik lekker in de schaduw langs de waterkant gezeten. Naast het waterrad bevond zich Kota Melaka; het restant van een oude Maleis fort. Niet al te groot, maar wel leuk dat het er nog staat. Inclusief kanonnen uiteraard.

Toen ik verder liep richting de post office liep ik ook nog langs de Clock Tower, die ze naar mijn idee in bijna elke Aziatische stad hebben, haha. En naast het plein waar de Clock Tower zich bevond, lag de post office. Hier kon ik m'n spulletjes in een doos doen, dicht plakken en opsturen. Dat scheelde weer een paar kilo in die backpack haha!

Naast de post office ligt een Christelijke kerk, gebouwd door de Nederlanders, waar ik even naar binnen ben geweest om een kijkje te nemen. Ook heb ik hier even stil gestaan bij m'n lieve mama. Nu ben ik helemaal niet gelovig, maar de stilte en de rust in een kerk vind ik altijd prettig voor dit soort gedachten.

Na dit emotionele momentje ben ik door gelopen naar de Dutch Graveyard, die om de hoek lag. Moet ik eerlijk zeggen dat ik hier toch best wat van had verwacht, maar dat viel flink tegen haha. Heel erg klein en slecht onderhouden, maar toch weer even gezien.

Gelukkig is Melaka niet groot en liggen alle highlights bij elkaar in de buurt en zo was ik binnen een paar minuten van de Graveyard bij de Porta de Santiago. Een stukje Portugese geschiedenis, want ook zij hebben de zeggenschap een tijdje gehad hier. Direct naast de "Famosa", zoals ze de Porta de Santiago hier noemen, lag het Proclamation of Independence Memorial. Een heel mooi gebouw!

Vervolgens ben ik de heuvel op gelopen (weer legday..) om boven op de St. Paul's Hill te komen en de St. Paul's Church te bezichtigen. Hier is niet heel veel meer van over jammer genoeg. Eigenlijk alleen de buitenmuren staan nog en that's it. Wel heb je er een mooi, maar gek uitzicht. Je ziet allemaal traditionele en wat armere delen van Melaka tezamen met rijke toeristische gedeelten. Ook zie je nog vuile tankers in het water dobberen. Een gekke samenstelling wel.

Hierna ben ik doorgelopen naar het Stadthuys. Aan de naam is al te merken, dit is door Nederlanders gebouwd en jarenlang gebruikt als administratiebureau. Ook na de tijd van de "Belandas". Tegenwoordig is het een museum. Waar ik ook een kaartje voor heb gekocht en bezocht heb.

Na deze tocht begon ik toch wel hongerig te worden en ging ik op zoek naar eten. Onderweg kwam ik een H&M tegen waar ik EVEN naar binnen ging om te kijken.. Nou, rehab is over kan ik je vertellen want ik daar gezondigd, haha. Ik heb toch geshopt, oeps! Ze hadden er zoveel leuke dingen en nog goedkoper ook dan in Nederland, dus ik kon er niet zoveel aan doen haha. Die honger bleek dus toch wel mee te vallen..

Maar toen ik weer buitenkwam en de warme lucht in m'n gezicht sloeg, werd ik spontaan niet lekker dus moest ik heel snel op zoek naar iets te eten. Om de hoek zat een Engelse pub waar ik naar binnen ben gelopen. Hier heb ik lekker een broodje tonijnsalade gegeten. Je kon hier heel leuk aan het water zitten, tegenover de Kota Melaka.

Helaas begon m'n maag weer op te spelen nadat ik zo lekker had gegeten. Dus naar de andere kant van de stad lopen voor nog twee highlights zag ik even niet meer zo zitten. In plaats daarvan ben ik vlakbij de Jonkerstraat ingelopen en heb ik samen met alle toeristen de souvenirswinkeltjes afgestruind, ook heel leuk!

Vervolgens ben ik weer terug gelopen naar m'n hostel en heb ik onderweg nog even een pitstop gemaakt bij de 7Eleven. Aangekomen in m'n hostel ben ik lekker warm gaan douchen, voor m'n buik. En daarna heb ik lekker op bed gelegen en mij vermaakt in m'n kamer. Wederom met een muziekje, boekje en puzzeltje. Maar deze keer ook met een gezellig skypegesprek mer Lae.

Rond etenstijd ben ik weer naar de shopping mall gegaan en heb ik wat gegeten. Daarna weer direct terug naar m'n hostel. In mn hostel ben ik weer rustig aan gaan doen en heb ik m'n backpack ingepakt. Dat ging niet helemaal zoals gepland.. Op het moment dat ik op m'n voeteneind ging zitten, zakte ik door het bed heen! Wow dikkerd! Toen ik onder het bed keek, zag ik dat er al een spijl los had gezeten die ze met een stukje ijzerdraad provisorisch weer vast hadden gezet..dusja daar kon ik niks aan doen. Zolang ik niet aan de linkerkant van m'n voeteneind kwam, was er niks aan de hand dus dikke prima, haha.

Na m'n backpack ingepakt te hebben, heb ik nog gezellig geskypt met Veer. En daarna was het tijd om lekker te gaan slapen, want de volgende dag ging de reis weer verder naar Kuala Lumpur!


Dikke kusseennnnn

  • 19 Oktober 2016 - 16:21

    Irene:

    Hahaha ja ik lees het allemaal! Ik kan nu niet alleen jaloers zijn op je mooie reizen maar ook op het feit dat je gewoon Tom&Jerry kon kijken, nah! Have fun nog dropje! X

  • 19 Oktober 2016 - 16:43

    Trudi:

    Jee Joyce, wat doe je veel indrukken op, en in wat voor n tempo! Je hebt heel wat moois gezien. En natuurlijk, gelukkig zou ik bijna zeggen, ook nadenk momenten en verdrietige momenten. Hoort er allemaal bij! Blijf genieten van de restrerende weken, voor je t weet is t alweer voorbij. Hopelijk ben je snel weer echt fit, en ik blijf genieten van je verslagen en foto's. Groet uit een herfstig Leusden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 29977

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 27 November 2016

Truly Asia

Landen bezocht: