Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Joyce Zenderen - WaarBenJij.nu

Sanur

Blijf op de hoogte en volg Joyce

19 November 2016 | Indonesië, Sanur

Lieve schatten,

Dit wordt hem dan.. m'n laatste verslag vanuit Azië! Wat is de tijd voorbij gevlogen zeg, ongelofelijk. Maar wat heb ik het leuk gehad! Ook weer in Sanur heb ik het weer lekker gehad.. :-)


Woensdag 16-11
Om 07.30 uur werd ik wakker en besloot ik om er maar gelijk uit te gaan, zodat ik nog maar de Campuhan Ridge Walk kon gaan. Ik heb mij dus snel omgekleed en daarna ben ik een ontbijtje gaan halen. Vervolgens heb ik m'n spulletjes gepakt en ben ik naar de Walk gegaan.

Vanaf m'n hostel was het ongeveer 15 minuten lopen naar de Walk. Ik kon het gelukkig heel makkelijk vinden, omdat ik op het internet een blog had gelezen die precies vertelde hoe je moest lopen. De Walk zelf, tot aan de top van de Hill, was 2 km lang. Het pad loopt door een beetje jungle-achtig gebied, rijstvelden en een klein dorpje met allerlei kunstenaars. Heel erg mooi en leuk! Wel is het goed benauwd en warm daar boven zeg!

Op de top van de Hill heb ik een lekkere ijskoffie gedronken en daarna ben ik dezelfde weg teruggelopen.

Om 10.45 uur was ik weer terug in m'n hostel. Ik had nog tijd genoeg, want ik moest om 12.00 uur uitchecken. Dus ik ben even lekker op temperatuur gekomen en daarna heb ik een frisse douche genomen en m'n laatste spullen ingepakt. Om 12.00 uur heb ik toen netjes uitgecheckt en daarna ben ik naar het ophaalpunt gegaan, vanaf waar ik naar Sanur gebracht zou worden. De eigenaresse van m'n hostel had gezegd dat de reis vier uur zou duren, wat ik wel erg lang vond voor deze korte afstand. Maar volgens haar was het een langzame shuttlebus, dus ik dacht.. het zal wel.

Echter, waarschijnlijk bedoelde de vrouw 40 minuten, want een klein uur later was ik al in Sanur haha. Bij het drop off punt heb ik toen een taxi genomen naar m'n hostel.

Dit kleine hostel, Kinara Home Stay, wordt gerund door een heel lief gezin. Mama, papa, oma.. iedereen helpt mee. Toen ik aankwam was de moeder, die het meeste regelt, niet aanwezig. Zij was onderweg vanaf het ziekenhuis, waar ze was geweest voor controle omdat ze de dag ervoor een scooterongeluk had gehad. Ik kreeg een kamer toegewezen van een andere vrouw, maar met de boodschap dat ik misschien moest verkassen naar een andere kamer omdat ze niet wist welke kamer ik had. Ik kreeg een vierpersoonskamer toegewezen waar ik m'n spullen heb gedropt. En daarna ben ik lekker op de veranda gaan zitten. Ongeveer 20 minuten laten kwam de moeder aan bij het hostel (gelukkig was alles goed met haar) en liet ze mij weten dat ze een foutje had gemaakt met de kamers, dus vannacht kon ik in deze grote kamer slapen en daarna zou ik een normale tweepersoonskamer krijgen, voor hetzelfde geld. Dus prima :-).

De rest van de middag heb ik weinig uitgespookt en vooral veel aan m'n blog gewerkt, want ik had even wat in te halen van Ubud haha. Daarna ben ik gaan douchen en tegen het eind van de middag begon ik aan m'n skypesessie met Lae. Vervolgens ben ik wat te eten gaan zoeken. Tijdens m'n zoektocht naar eten ben ik op het geluid afgegaan.. van heerlijke soul live muziek! Dus de keuze waar ik zou gaan eten was snel gemaakt :-). Gelukkig was het eten hier ook nog heel goed haha. Ik kreeg een overheerlijke Nasi met heerlijke saté! Maar toch.. thuis smaakt het nog steeds beter :-).

Toen ik terugkwam van m'n diner heb ik even met papa gebeld, want m'n wifi was niet zo denderend bij deze kamer. Daarna heb ik m'n kleren uitgezocht, want ik had veel kleding meegenomen die ik eigenlijk niet meer wilde hebben. Het meeste daarvan was kapot, verkleurd of uit de prehistorie. Deze heb ik dus weggegooid en dat was best een stapel haha. Meer ruimte in m'n backpack voor andere spulletjes dus.. :-)

Na deze bezigheid ben ik lekker naar bed gegaan, maar eerst de vraag.. Welk bed dan?! Er stonden twee enorme tweepersoonsbedden in de kamer. Haha first world problems, I know! Na zo'n 5 minuten kon ik gelukkig een keuze maken en ben ik heerlijk gaan slapen.


Donderdag 17-11
Om 09.00 uur werd ik best uitgerust wakker en heb ik een lekkere douche genomen. Daarna heb ik m'n was naar de laundry gebracht, die bij het hostel zat. En vervolgens heb ik m'n ontbijtje besteld. Ja besteld.. Je had keuze uit drie verschillende soorten ontbijt. Ik ging voor toast met scrambled egg en jam, koffie en fruitsalade. Je ontbijtje werd dan ter plekke gemaakt, echt heerlijk zo vers! En je kon gewoon lekker voor je eigen deur eten, want elke kamer heeft een veranda of zitje.

Nadat ik m'n ontbijt binnen had, ben ik van kamer gaan wisselen. En daarna ben ik lekker naar het strand gegaan. Tussen de 5 en 10 minuten lopen vanaf m'n hostel. Dit is niet HET strand van Sanur, maar het is wel een gezellig strandje met bedjes die je kan huren en twee kleine standjes waar je wat te drinken kan halen. En voordat je het strand op loopt, heb je een paar kleine souvenirwinkeltjes en een tentje waar je heerlijk kan eten.

Dus ik heb lekker een bedje gehuurd, inclusief parasol en handdoek (hier word je tenminste niet afgezet dat je voor alles apart moet betalen..). Rond 14.30 uur begon ik hongerig te worden en heb ik lekker Indisch gegeten bij het tentje wat hier bij het strand zit. Daar heb ik even met een van de vrouwen gebabbeld die daar werkt. Leuk mens!

Aan de tafel naast mij zat een Nederlandse man met zijn kinderen die mij aansprak, omdat hij hoorde dat ik Nederlands was. Wat een weirdo was hij.. Hij bleef maar praten over dat zijn zoon zo goed opera kon zingen en dat hij zaterdag een optreden had en dat het zo jammer was dat ik dan al weg was, anders had ik dat kunnen bijwonen.. Nou nee bedankt dus. Dat zei ik uiteraard niet :-). En toen ik aan het eten was, zei hij tegen zijn zoon ineens dat hij moest gaan zingen.. daar, ter plekke, zodat ik het alsnog kon horen.. Hoe awkward is dat, omg! Hahaha. En zo goed vond ik hem eigenlijk niet eens, want er zaten flink wat missers tussen. Ik zal niet zeggen dat ik het kan, absoluut niet, maar dat hij 'super goed' was, was een tikkeltje overdreven, haha. Ach, dit kunnen we ook weer afstrepen.. meest awkward moment van de vakantie, check!

Na dit optreden ben ik weer gevlucht naar het strand en heb ik een tijdje naar alle hondjes gekeken, want er lopen heel veel hondjes hier rond. Heel cute! Tot ongeveer 17.00 uur ben ik lekker op het strand geweest en ben ik een paar keer het heerlijke water in geweest.

Bij m'n hostel aangekomen ben ik even gaan douchen en heb ik lekker niks gedaan tot het avondeten. En ook na het avondeten heb ik heerlijk niks gedaan tot ik naar bed ging, lekker lui :-).


Vrijdag 18-11
Om 08.30 uur werd ik wakker deze morgen en het eerst wat ik heb gedaan is om een handdoek en wc papier gevraagd. Ze waren de handdoek de dag ervoor vergeten neer te leggen, waar ik pas achter kwam toen ik onder de douche vandaan kwam.. Haha. Gelukkig had ik m'n eigen handdoek mee dus die kon ik gebruiken.
Na m'n heerlijke ontbijt en douche heb ik gevraagd of iemand van het hostel mij eventueel naar de Saraswati Silver Shop kon brengen. Dit is een smederij en shop waar Buddha to Buddha wordt gemaakt. Of eigenlijk mag ik het niet meer zo noemen. Buddha to Buddha is de oude naam die ze niet meer mochten gebruiken, omdat deze naam al in gebruik is. Nu heet het: Best to Buddha. Maar het grappige is.. de sieraden zien er hetzelfde uit, echter betaal je hier alleen voor het zilver en de productie en niet voor de merknaam. Oftewel, hier word je niet afgezet en in Nederland wel :-).

Tijdens mijn reis heb ik niet zo heel erg veel Nederlanders ontmoet, maar ik weet nu wel waar alle Nederlanders op Bali zitten.. in de Saraswati shop! Haha. Het leek wel een Nederlandse bijeenkomst joh. Eigenlijk echt belachelijk, haha. Je moet er trouwens wel een kleine zoektocht voor over hebben, want aan borden en reclame etcetera doen ze niet. En sommige GPS systemen kennen dit straatje niet, omdat het zo klein is. Maar met rondvragen kom je er uiteindelijk wel :-).

Vanuit het thuisland had ik een aantal orders gekregen om wat sieraden hier te scoren, dus daar ben ik mee begonnen. Had ik die alvast binnen, zoals beloofd. Nadat ik deze had gevonden en naar de 'fabriek' had gestuurd om ze op maat te laten maken, ben ik voor mezelf gaan neuzen. Ik kreeg het er warm en benauwd van en ik wilde alles hebben.. Het is een ziekte denk ik. Ze hadden oorbellen, ringen, kettingen, armbanden.. Alles! En eigenlijk alles was leuk. Uiteindelijk heb ik mij nog redelijk kunnen inhouden en ben ik 'alleen maar' vertrokken met een armband en twee ringen voor mezelf :-). Deze armband heb ik ook op maat laten maken, wat ongeveer 15/20 minuten in beslag neemt. En het mooiste hier vind ik nog dat het op maat maken gratis is. Ik vroeg namelijk aan een medewerkster hoe duur het was om het op maat te laten maken. Haar antwoord: het is gratis en je product wordt alleen maar goedkoper omdat je het kleiner laat maken, dus het gewicht neemt af. Kijk, dat hoort een mens graag. En zo hoort het eigenlijk ook denk ik; waarom meer betalen als je minder koopt?! Nadat ook mijn armband klaar was, werden de armbanden een voor een nog één keer op de weegschaal gelegd en werd het bedrag nogmaals gecheckt. De ringen hadden een standaardprijs. Vervolgens heb ik afgerekend en ben ik met m'n chauffeur weer richting het hostel vertrokken. Met pijn in m'n hart ben ik weggegaan, want er lag nog zoveel moois..

Terug bij m'n hostel heb ik m'n lift betaald en ben ik naar m'n kamer gegaan, om m'n 'klanten' in het thuisland te laten weten dat ik voor hen en mezelf geslaagd was. Toen werd we op m'n deur geklopt en kwam de moeder m'n was brengen. Ze zei: ik dacht dat je het vergeten was, dus ik kom ze maar even brengen. Heel lief, dacht ik.. Maar toen ik 10 minuten later goed keek, zag ik dat het m'n kleren waren die ik had weggegooid! Hahaha. Zij dacht dat een schoonmaker de kleren had gevonden en in de prullenbak had gegooid haha. Dus zij dacht dat ik m'n kleren gewoon vergeten was en dat iemand anders ze dus vervolgens weggegooid had, haha. Achoss.. Ik ben vervolgens teruggelopen naar haar en ik vertelde haar dat ik de kleren had weggegooid, maar dat zij de kleren eventueel mocht hebben als ze dat wilde. Waarop ze moest lachen en mij bedankte voor m'n aanbod om het te houden. Toen ik daar (in de laundry) toch was, heb ik gelijk m'n echte was meegenomen naar m'n kamer, want die was al klaar.

Terug in m'n kamer heb ik mij omgekleed en m'n spulletjes gepakt voor een stranddagje. Het was inmiddels alweer lunchtijd dus voordat ik het strand opliep, ben ik weer bij hetzelfde tentje gaan lunchen en heb ik weer met dezelfde dame even staan kletsen.

Na m'n lunch heb ik weer een bedje gehuurd en ben ik weer tot een uurtje of vijf op het strand geweest. Daarna ben ik naar m'n hostel gegaan en heb ik gauw gedoucht, omdat ik even later met papa zou gaan skypen. Bij deze kamer was de wifi beter, dus skypen kon nu wel :-).

Rond 18.45 uur heb ik toen een taxi genomen naar het fancy Segara Village Hotel. Hier had ik een etentje.. met jawel, de overbuurvrouw van thuis! Haha. Ik kwam er heel toevallig via Facebook achter dat zij samen met haar vriend, René, op Bali was. Dus ik vroeg haar waar ze verbleven en dat bleek ook Sanur te zijn. Wat een toeval toch weer! De derde ontmoeting al met iemand van thuis, hoe leuk! We hebben heerlijk gegeten en gedronken, en gezellig gekletst bij hun hotel.

Rond 23.00 uur was het weer tijd om terug te gaan naar m'n hostel en hebben we samen een taxi gezocht en daarna afscheid genomen. Aangekomen bij m'n hostel ben ik gauw m'n bedje ingegaan, want ik was moeeee. En er kwam een hele lange reis aan..


Dit was alweer m'n laatste hele dag en nacht in Sanur, Indonesië en Azië! De volgende dag kon ik nog even genieten van het strand, maar in de avond zou ik vertrekken naar het vliegveld van in Denpasar en was het tijd om Indonesië te verlaten. Vanaf Indonesië vlieg ik dan naar Singapore, van Singapore naar Bangkok, van Bangkok naar Stockholm en van Stockholm naar Barcelona.. Ja zeg maar niks, het is echt belachelijk. Maar alles om €500 te besparen haha, anders had ik maar één overstap, maar was ik dus €500 meer kwijt. Dusss, eventjes strijden. De andere kant van het verhaal is dat m'n vakantie nog niet helemaal over is en dat ik na deze helse reis nog heerlijk een week kan genieten in Spanje, samen met Row! :-) Ik heb er zin in!!

Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 21 November 2016 - 10:12

    Marian:

    Hoi Joyce,

    Bedankt voor al je mooie verhalen en een goeie thuisreis!

    Groet
    Marian

  • 21 November 2016 - 20:59

    Olga:

    Hey meis,

    Lekker genieten met Rowan in Barcelona!

    Liefs,
    Olga

  • 23 November 2016 - 09:19

    Papa:

    Hoi Joyce, daar ben je bijna weer. Nog even genieten in Spanje en dan zit je backpack avontuur er op. Weer terug naar de dagelijkse beslommeringen. Heel veel ervaringen opgedaan, leuke mensen ontmoet, andere culturen op je in laten werken, etc. De uitdaging aangegaan en met vlag en wimpel doorstaan.
    Ik ga je verwelkomen op vliegveld Eindhoven en we gaan eerst ff knuffelen. Vervolgens wordt je naar je “hostel” thuis gebracht. Je backpack past in de auto en ja ook hier hoef je niet te lopen. Liefs, papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 14943
Totaal aantal bezoekers 29943

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 27 November 2016

Truly Asia

Landen bezocht: